Vyučující
|
-
Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
-
Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (se zaměřením na její vlastivědnou složku) jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému oblasti Člověk a jeho svět, význam vlastivědného vyučování na primární škole. 2. Vznik a vývoj předmětů o přírodě a společnosti u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap těchto předmětů. 3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás. 4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/. 5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. 6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současných vlastivědných témat integrovaných do předmětů Člověk a jeho svět (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./. 7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současných vlastivědných témat integrovaných do předmětů Člověk a jeho svět /pokračování/. 8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV. 9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení v rámci vlastivědných témat. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědných témat v oblasti Člověk a jeho svět. 10. Organizační formy výuky. 11. Specifické didaktické prostředky ve výuce. 12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování. 13. Vlastivědná témata ve školním vzdělávacím programu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Projektová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
absolvovat základní pedagogické a psychologické předměty |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat obsah a místo didaktiky vlastivědného obsahu v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a v rámci ostatních disciplín |
vysvětlit místo a význam vlastivědného učiva ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v našem výchovně vzdělávacím systému, a to na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vybraných témat (dříve vlastivědných) předmětu Člověk a jeho svět na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému |
formulovat hlavní a dílčí cíle vyučování vlastivědných témat integrovaných v oblasti Člověk a jeho svět a zapracovat je do školního vzdělávacího programu |
vysvětlit základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědných témat vyučovaných ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a adekvátně je, vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů, promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.) |
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vyučování témat integrovaných ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro výuku, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.) |
Odborné dovednosti |
---|
provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědného obsahu předmětů Člověk a jeho svět ve vzdělávacím systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky |
aplikovat odbornou terminologii a doplnit si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu |
aplikovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
diskutovat problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny |
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vyučování vlastivědných témat v rámci oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro jejich výuku, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědné části oblasti Člověk a jeho svět..
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha, 2017.
-
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
PETTY, G. Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Vavrdová, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
|