Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 5 (společnost - zeměpis)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 5 (společnost - zeměpis)
Kód předmětu CBG/Č1S5N
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Didaktika vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (se zaměřením na její vlastivědnou složku) jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému oblasti Člověk a jeho svět, význam vlastivědného vyučování na primární škole. 2. Vznik a vývoj předmětů o přírodě a společnosti u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap těchto předmětů. 3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás. 4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/. 5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. 6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současných vlastivědných témat integrovaných do předmětů Člověk a jeho svět (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./. 7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současných vlastivědných témat integrovaných do předmětů Člověk a jeho svět /pokračování/. 8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV. 9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení v rámci vlastivědných témat. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědných témat v oblasti Člověk a jeho svět. 10. Organizační formy výuky. 11. Specifické didaktické prostředky ve výuce. 12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování. 13. Vlastivědná témata ve školním vzdělávacím programu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Projektová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel
absolvovat základní pedagogické a psychologické předměty
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá
Odborné dovednosti
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků
analyzovat základní kurikulární dokumenty
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat obsah a místo didaktiky vlastivědného obsahu v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a v rámci ostatních disciplín
vysvětlit místo a význam vlastivědného učiva ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v našem výchovně vzdělávacím systému, a to na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vybraných témat (dříve vlastivědných) předmětu Člověk a jeho svět na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému
formulovat hlavní a dílčí cíle vyučování vlastivědných témat integrovaných v oblasti Člověk a jeho svět a zapracovat je do školního vzdělávacího programu
vysvětlit základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědných témat vyučovaných ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a adekvátně je, vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů, promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.)
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vyučování témat integrovaných ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro výuku, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.)
Odborné dovednosti
provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědného obsahu předmětů Člověk a jeho svět ve vzdělávacím systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky
aplikovat odbornou terminologii a doplnit si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu
aplikovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny
diskutovat problematiku průřezových témat a zvládat výchovnou problematiku disciplíny
aplikovat jednotlivé metody, používané ve vyučování vlastivědných témat v rámci oblasti Člověk a jeho svět, konkrétně posoudit různé didaktické prostředky pro jejich výuku, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s demonstrací,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědné části oblasti Člověk a jeho svět..
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
  • Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha, 2017.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • PETTY, G.  Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
  • Vavrdová, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr