|
Vyučující
|
-
Potočňáková Magdaléna, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět tematicky navazuje na globalizaci, postkolonialismus a interkulturní komunikaci přes díla od R. Kiplinga, F. Hodgson Burnettovou po současnost (L. Erdrichová, D. Wisniewski, T. Tingle aj.). Tím nabízí možnosti pochopit uplatnění širších aspektů literárních studií v pojetí literatury pro mladší čtenáře. Předmět se bude zabývat romány, povídkami, grafickými romány a obrázkovými knihami.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| přečíst beletristický text v anglickém jazyce určený pro děti/mládež |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky zhodnotit a tvůrčím způsobem interpretovat beletristický text pro děti a mládež v anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních etapách vývoje anglofonní literatury pro děti a mládež |
| znát klíčové autory žánru v různých obdobích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat různá literární díla pro dětské čtenáře |
| porovnávat různá literární díla pro dětské čtenáře |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bradford, C., et al. New world orders in contemporary children's literature: utopian transformations.. Basingstoke: Palgrave?Macmillan, 2011.
-
Grenby, M. O., a Reynolds, K., ed. Children's literature studies : a research handbook. Basingstoke: Palgrave?Macmillan, 2011.
-
Hunt P. Literature for Children. Contemporary Criticism.. London, Routledge, 1992.
-
Mickenberg, J., a Vallone, L. The Oxford handbook of children's literature. Oxford: Oxford University Press, 2011.
-
Nodelman, P. The Pleasures of Children's Literature.. New York: Longman, 1996.
|