|
Vyučující
|
-
Stašková Naděžda, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přehled řečového ústrojí a funkce jednotlivých orgánů při artikulaci, systém souhlásek z hlediska místa a způsobu artikulace a znělosti, systém samohlásek z hlediska kvality a kvantity, transkripce fonetická a fonémická (IPA), slovní a větný přízvuk, slabé a silné formy funkčních slov, aspekty vázané řeči (vázání, asimilace, elize), intonace, souvislost mezi intonací a aktuálním větným členěním. Srovnávací analýza české a anglické výslovnosti na segmentální a suprasegmentální úrovni.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pro zahájení tohoto předmětu nejsou stanoveny žádné specifické odborné znalosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Pro zahájení tohoto předmětu nejsou stanoveny žádné specifické odborné dovednosti. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - definovat význam základních pojmů v oblasti anglické fonetiky a fonologie; rozlišit specifické cíle těchto dvou příbuzných disciplín, zabývajících se zvukovou stránkou jazyka |
| - popsat strukturu řečového traktu a vysvětlit funkce jednotlivých artikulátorů |
| - popsat systém anglických slabých a silných forem funkčních slov |
| - popsat a vysvětlit typy aspektů spojité řeči a uvést konkrétní příklady |
| - charakterizovat anglický přízvuk a intonaci a vysvětlit jejich funkce v komunikaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - použít veškeré načerpané teoretické znalosti v oblasti anglické fonetiky a fonologie k rozboru autentického textu (segmenty a suprasegmentální jevy, slabé a silné formy, aspekty spojité řeči, intonace) |
| - identifikovat a komentovat výslovnostní rozdíly mezi základními variantami angličtiny |
| - porovnat rozdíly mezi českou a anglickou výslovností, a to jak na úrovni jednotlivých fonémů, tak i v oblasti vázané řeči |
| - srozumitelně přečíst neznámý text a reagovat na potenciální výslovnostní problémy |
| - používat transkripci IPA, a to pasivně i aktivně |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bradford, Barbara. Intonation in context : intonation practice for upper-intermediate and advanced learners of english : student's book. 3rd printing. Cambridge : Cambridge University Press, 1992. ISBN 0-521-31914-5.
-
Brazil, D. Pronunciation for Advanced Learners of English. Cambridge, 1994.
-
Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge, 2003.
-
Hewings, Martin. Pronunciation practice activities : a resource book for teaching English pronunciation. Cambridge : Cambridge University Press, 2004. ISBN 0-521-75457-7.
-
Roach, Peter. English phonetics and phonology. Cambridge : Cambridge University Press, 2009. ISBN 0-521-717-40X.
|