|
Vyučující
|
-
Vice William Bradley, PhD
-
Quinn Justin, doc.
|
|
Obsah předmětu
|
Jeden z důsledků statutu angličtiny jako světového jazyka je fakt, že anglofonní kultura existuje nejen v zemích, ve kterých je angličtina mateřským jazykem, ale i tam, kde je rozšířená jako druhý jazyk. Někteří spisovatelé si angličtinu osvojili do takové míry, že volí tento jazyk jako nástroj vlastní literární tvorby. Tato skutečnost souvisí jednak s odkazem Britského impéria a jednak s nástupem angličtiny jako globálního jazyka, který nastal z velké části díky internetu. Tento předmět neužívá jako kulturní rámec pojem národa, ale soustředí se především na to, jak anglofonní kultura funguje v celém globálním prostoru (zejména literatura, film, hudba). Pokud se jedná o přesah jazyka a kultury, východiskem je kniha Davida Crystala, English as a Global Language; a pokud jde o uchopení kultury v nově vzniklém prostoru, východiskem jsou teorie transnacionalismu a globální kultury. Tento přístup umožňuje jednak nově vnímat starší kulturní jevy v mezinárodních kontextech a jednak si všímat nových projevů globálních anglofonních kultur.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studenti jsou schopni analyzovat kulturní interakci mezi svou a anglofonní kulturou, na základě semináře ACPA |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti - některých klíčových děl současné anglofonní literatury - dilčí části teorie postkoloniálismu a globální kultury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| studenti si osvojí vnímání starších kulturních fenoménů v mezinárodních kontextech a jsou schopni identifikovat nové projevy globálních anglofonních kultur |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
|