Předmět: Komplexní jazykový rozbor

« Zpět
Název předmětu Komplexní jazykový rozbor
Kód předmětu KAN/AKJR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stašková Naděžda, PhDr. Ph.D.
  • Petrlíková Jarmila, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jednotlivé roviny jazykového rozboru 2. Popis větné stavby anglické věty: věta jednoduchá: větné členy; větný celek obsahující 2 a více vět (vztahy parataktické a hypotaktické) 3. Popis morfologických a syntaktických rysů: jmenná fráze, určitá slovesná fráze, neurčitá slovesná fráze, syntaktická substantiva: gerundium, infinitiv, syntaktická adjektiva: přítomné a minulé participium 4. Anglické protějšky českých jednočlenných (slovesných) vět 5. Nevětné celky v AJ, různé typy anglických vět představujících protějšky českých vět jednočlenných 6. Koheze v AJ: charakteristika pojmů "koheze" a "koherence"; prostředky koheze v AJ (pro-forma, substituce, elipsa) 7. AČV: prostředky aktuálního členění věty v angličtině; funkce slovosledu na jednotlivých úrovních jazykového systému AJ 8. Zvuková stránka jazyka: transkripce IPA; klasifikace souhlásek z hlediska místa a způsobu artikulace a znělosti, slabé formy funkčních slov; aspekty řeči spojité (vázání, asimilace, elize); intonace 9. Lexikální význam a jeho složky (koncept, konotace, kolokace); definice lexikálního významu, paronyma 10. Stylistika psaného projevu (interpunkce, koordinace, kondenzace, koherence)

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Studium textů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 44 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- popsat a vysvětlit základní jevy z anglické fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie a stylistiky
Odborné dovednosti
- používat aktivně a plynule transkripci IPA
- v textu či promluvě identifikovat jevy z oblasti anglické fonetiky a fonologie (segmenty a suprasegmentální jevy), lexikologie (složky lexikálního významu, sémantické vztahy ve slovní zásobě, slovotvorba) a stylistiky (jazykové prostředky užívané v rámci různých funkčních stylů a regionálních a sociálních variant)
Výsledky učení
Odborné znalosti
- uvědomit si charakteristické rysy AJ jako jazyka analytického, projevující se na jednotlivých úrovních jazykového systému
- uvědomit si nominální tendence AJ projevující se ve výstavbě anglické věty
- správně definovat gramatický i lexikální význam slov a víceslovných výrazů
- vnímat jazyk z hlediska funkčně strukturalistického jako jednotný systém vzájemně spolu úzce souvisejících rovin jazykových jevů, sloužící ke komunikaci
- popsat a vysvětlit formální zásady psaného projevu v angličtině (interpunkce, koordinace, kondenzace a koheze)
Odborné dovednosti
- analyzovat složité syntaktické celky z hlediska jednotlivých rovin jazykového rozboru (fonologie, morfologie, syntax, sémantika, slovotvorba, stylistika)
- správně využívat jazykové prostředky psaného projevu (interpunkce, koordinace, kondenzace a koheze)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Cruse Alan. Meaning in Language, An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxfoird, 2004.
  • Dušková Libuše. Morfologie současné angličtiny: sbírka příkladů a textů k syntaktickému rozboru. Praha, Karolinum, 2000.
  • Greenbaum, S., Quirk, R. A student's Grammar of the English Language. Longman, 1995.
  • Lyons, J. Linguistic Semantics, An Introduction. Cambridge, 2005.
  • MacPherson, R. Základy anglické stylistiky. Praha: Academia, 1997.
  • Peprník Jaroslav. English Lexicology. Olomouc, 2003.
  • Roach Peter. English Phonetics and Phonology. 2009.
  • Russell S. Grammar, Structure and Style.. Oxford, 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní