Vyučující
|
-
Stašková Naděžda, PhDr. Ph.D.
-
Petrlíková Jarmila, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jednotlivé roviny jazykového rozboru 2. Popis větné stavby anglické věty: věta jednoduchá: větné členy; větný celek obsahující 2 a více vět (vztahy parataktické a hypotaktické) 3. Popis morfologických a syntaktických rysů: jmenná fráze, určitá slovesná fráze, neurčitá slovesná fráze, syntaktická substantiva: gerundium, infinitiv, syntaktická adjektiva: přítomné a minulé participium 4. Anglické protějšky českých jednočlenných (slovesných) vět 5. Nevětné celky v AJ, různé typy anglických vět představujících protějšky českých vět jednočlenných 6. Koheze v AJ: charakteristika pojmů "koheze" a "koherence"; prostředky koheze v AJ (pro-forma, substituce, elipsa) 7. AČV: prostředky aktuálního členění věty v angličtině; funkce slovosledu na jednotlivých úrovních jazykového systému AJ 8. Zvuková stránka jazyka: transkripce IPA; klasifikace souhlásek z hlediska místa a způsobu artikulace a znělosti, slabé formy funkčních slov; aspekty řeči spojité (vázání, asimilace, elize); intonace 9. Lexikální význam a jeho složky (koncept, konotace, kolokace); definice lexikálního významu, paronyma 10. Stylistika psaného projevu (interpunkce, koordinace, kondenzace, koherence)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Studium textů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 44 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat a vysvětlit základní jevy z anglické fonetiky a fonologie, morfologie, syntaxe, lexikologie a stylistiky |
Odborné dovednosti |
---|
- používat aktivně a plynule transkripci IPA |
- v textu či promluvě identifikovat jevy z oblasti anglické fonetiky a fonologie (segmenty a suprasegmentální jevy), lexikologie (složky lexikálního významu, sémantické vztahy ve slovní zásobě, slovotvorba) a stylistiky (jazykové prostředky užívané v rámci různých funkčních stylů a regionálních a sociálních variant) |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- uvědomit si charakteristické rysy AJ jako jazyka analytického, projevující se na jednotlivých úrovních jazykového systému |
- uvědomit si nominální tendence AJ projevující se ve výstavbě anglické věty |
- správně definovat gramatický i lexikální význam slov a víceslovných výrazů |
- vnímat jazyk z hlediska funkčně strukturalistického jako jednotný systém vzájemně spolu úzce souvisejících rovin jazykových jevů, sloužící ke komunikaci |
- popsat a vysvětlit formální zásady psaného projevu v angličtině (interpunkce, koordinace, kondenzace a koheze) |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat složité syntaktické celky z hlediska jednotlivých rovin jazykového rozboru (fonologie, morfologie, syntax, sémantika, slovotvorba, stylistika) |
- správně využívat jazykové prostředky psaného projevu (interpunkce, koordinace, kondenzace a koheze) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Cruse Alan. Meaning in Language, An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxfoird, 2004.
-
Dušková Libuše. Morfologie současné angličtiny: sbírka příkladů a textů k syntaktickému rozboru. Praha, Karolinum, 2000.
-
Greenbaum, S., Quirk, R. A student's Grammar of the English Language. Longman, 1995.
-
Lyons, J. Linguistic Semantics, An Introduction. Cambridge, 2005.
-
MacPherson, R. Základy anglické stylistiky. Praha: Academia, 1997.
-
Peprník Jaroslav. English Lexicology. Olomouc, 2003.
-
Roach Peter. English Phonetics and Phonology. 2009.
-
Russell S. Grammar, Structure and Style.. Oxford, 1993.
|