|
Vyučující
|
-
Quinn Justin, doc.
-
Potočňáková Magdaléna, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Jeden z nejnovějších směrů literární vědy posledních desetiletí se zabývá kulturou přistěhovalců a jejím centrálním postavením v americké a britské literatuře. Místo dosud vžité představy, že romány, básně a divadelní hry vycházejí z čistě národních pramenů, se současná kulturologie a literární věda přiklání k názoru, že základní rámec pro studii kultury představují spíše cesty než kořeny (James Clifford tento jev zachycuje slovní hříčkou routes ne roots). V semináři budou studenti sledovat různé cesty přistěhovalců do anglofonní společnosti a budou se pokoušet vystopovat, jak tito spisovatelé uchopují nově přijatou kulturu. Pocházejí jak z Východní Evropy, tak ze vzdálenějších kontinentů. Studenti budou moci uplatnit dovednosti ze semináře "Interkulturní inteligence" v práci na konkrétních literárních textech, filmech a dokumentech. Dále se naučí vnímat různé překážky a problémy (včetně jejich řešení) v mezikulturní komunikaci, na které cizinci během svého setkávání s anglofonní kulturou běžně narážejí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Výsledky učení |
|---|
| vyjmenovat klíčové příklady kultury imigrantů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat způsoby jak kultura imigrantů funguje v anglofonním světě |
| spojit vzory kultury imigrantů s interkulturní střety z předchozích seminářů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
WALKOWITZ, Rachel. The Location of Literature: The Transnational Book and the Migrant Writer. Contemporary Literature, roč. 47 (2006), č. 4, s. 527-545. 2006, ISSN 1548-9949.
|