|
Vyučující
|
-
Strnadová Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Krčál Petr, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.Autoritářské komunistické režimy ve střední Evropě 2.Autoritářské komunistické režimy v jihovýchodní Evropě 3.Přechody k demokracii ve střední a jihovýchodní Evropě. 4.Nacionalismus a konflikty v prostoru bývalé Jugoslávie 5.Politické systémy zemí střední Evropy 6.Politické systémy zemí jihovýchodní Evropy 7.Fenomén postkomunismu: problémy politické kultury postkomunistických zemí 8.Občanství, občanská společnost a participace ve střední Evropě
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 72 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 32 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní metodologické přístupy politické vědy |
| rozlišit základní teoretické přístupy v politické vědě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat základní principy vědecké práce jako je např. práce se zdroji či citace ve svých vlastních textech |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat a analyzovat politický vývoj v České republice (Československu) a dalších zemích střední Evropy v období od pádu autoritářských socialistických režimů na přelomu 80. a 90. let 20. století do současnosti |
| orientovat se v procesu politické a ekonomické transformace v regionu |
| vysvětlit fungování politických systémů zemí střední Evropy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komparovat zadané aspekty politických systémů zemí střední Evropy |
| samostatně analyzovat konkrétní politické procesy v prostoru střední Evropy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Lewis, Paul G. Political parties in post-communist Eastern Europe. London : Routledge, 2000. ISBN 0-415-20182-9.
-
Pollack, Detlef. Political culture in post-communist Europe : attitudes in new democracies. Aldershot : Ashgate, 2003. ISBN 0-7546-1969-9.
-
Zakaria, Fareed. The future of freedom : illiberal democracy at home abroad. 1. New York ; W.W. Norton& Company, 2003. ISBN 0-393-04764-4.
|