|
Vyučující
|
-
Rosůlek Přemysl, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. úvod do nacionalismu 2. teorie nacionalismu 1 3. teorie nacionalismu 2 4. etnopolitický nacionalismus, management konfliktů 5. secese, iredentismus, separatismus 6. národy a nacionalismus v různých světových regionech
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostudium studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat separatismus jako subdisciplínu nacionalismu |
| vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy separatismů |
| na konkrétních příkladech charakterizovat na základní úrovni separatismus v soudobém světě |
| vysvětlit a popsat základní principy odborné práce v oblasti separatismu |
| interpretovat nacionalismus v kontextu sociálních věd |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| samostatně interpretovat poznatky badatelů k nacionalismu a separatismu |
| analyzovat na základní úrovni separatismus v jednotlivých kontinentech |
| aktivně využívat relevantní časopisecké a knižní zdroje odborného charakteru |
| vytvořit odborný výstup akceptovatelný po formální i odborné stránce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| interpretovat užívané postupy k zamezení či řešení separatismu v liberálních demokraciích |
| hodnotit v širších souvislostech - i nad rámec nacionalismu - fenomén separatismu |
| kriticky hodnotit teoretické koncepce nacionalismu ve vztahu k separatismu |
| vymezit proměny definice pojmu separatismus v závislosti na měnícím se charakteru nacionalismu jako disciplíny |
| vysvětlit roli a význam mezinárodních organizací v procesu řešení separatismu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně navrhovat řešení konkrétních případů separatismu |
| na vybraném případu separatismu ve světě navrhovat interakci řešení v triádě skupina-stát-mezinárodní společenství |
| samostatně navrhovat vhodný teoreticko-metodologický nástroj k analýze a řešení vybraného případu separatismu |
| klasifikovat různé typy separatismů a dávat je do souvislosti s řešením konfliktů |
| analyzovat a interpretovat příčiny vzniku separatismu a navrhovat preventivní řešení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Cabada, Ladislav; Rosůlek, Přemysl. Evropa národů, patriotů a integrace. 1. vyd. Dobrá Voda : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-13-9.
-
Gellner, Arnošt. Národy a nacionalismus. Praha : Josef Hříbal, 1993. ISBN 80-900892-9-1.
-
Hobsbawm, E. Národy a nacionalismus v Evropě od roku 1780. CDK: Brno, 2000.
-
Rosůlek, Přemysl. Národy, nacionalismus a teorie secese. Politická filozofie : aktuální problémy Plzeň : Al. 2007.
-
Schulze, Hagen. Stát a národ v evropských dějinách. Praha : Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-393-2.
-
Thiessová, Anne-Marie. Vytváření národních identit v Evropě 18. až 20. století. CDK, 2007.
|