Course: Development: subject, theories, policies

« Back
Course title Development: subject, theories, policies
Course code KAP/ROZDD
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Doctoral
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Záhořík Jan, Doc. PhDr. Ph.D.
Course content
The content of lectures and seminar activities is specified for each semester on the basis of consultations of the guarantor with the supervisors of the students attending the course in the given semester. The content of the course for each semester is modified especially with regard to the focus of the dissertation thesis of individual students. The actual content of the course is specified at the beginning of each semester on the course page in Courseware.

Learning activities and teaching methods
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • E-learning (given by an e-learning course) - 46 hours per semester
prerequisite
Knowledge
samostatně posoudit nové metodologické přístupy v mezinárodních vztazích
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod mezinárodních vztahů pro řešení konkrétního problému
samostatně vymezit strukturální pojmy soudobých mezinárodních vztahů
Skills
navrhnout výzkumný plán
využít adekvátní metodu sběru a analýzy dat v rámci dílčího výzkumu či výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce
samostatně na pokročilé úrovni prezentovat a obhájit výsledky dílčího výzkumu nebo výzkumu souvisejícího s tématem disertační práce i v cizím jazyce
vysvětlit formální i etické zásady vědecké práce včetně zásad publikační činnosti platných v oboru mezinárodní vztahy
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech soudobých mezinárodních vztahů
kriticky pojednat metodologickou stránku klasických a paradigmatických děl v oboru mezinárodní vztahů
learning outcomes
Knowledge
rozlišit jednotlivé teoretické přístupy rozvojových studií
samostatně argumentovat ohledně možností využití různých teoretických přístupů v rámci empirického výzkumu v rozvojových studiích
kriticky diskutovat etapy vývoje oboru s ohledem na klíčové vědecké poznatky, které přinesly
Skills
na pokročilé úrovni samostatně interpretovat procesy odehrávající se v rámci rozvojové spolupráce prostřednictvím různých teoretických perspektiv
samostatně naplánovat a realizovat výzkum v oblasti rozvojových studií za využití relevantních teoretických perspektiv
v příslušné formě sepsat výzkumnou zprávu o vlastním empirickém výzkumu z oblasti rozvojových studií
teaching methods
Knowledge
Lecture
Self-study of literature
Individual study
Skills
Seminar
Students' portfolio
Individual study
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Recommended literature
  • Collier, Paul. The bottom billion : why the poorest countries are failing and what can be done about it. Oxford : Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-537463-6.
  • Easterly, William Russell. Břímě bílého muže : proč pomoc Západu třetímu světu selhává?. Vyd. 1. Praha : Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1776-5.
  • Haan, Arjan de. How the aid industry works : an introduction to international development. Sterling : Kumarian Press, 2009. ISBN 978-1-56549-287-5.
  • Sen, Amartya Kumar. Development as freedom / Amartya Sen. New York : Anchor Books, 2000. ISBN 0-385-72027-0.
  • So, Alvin Y. Social change and development : modernization, dependency and world-system theories. Newbury Park : SAGE Publications, 1990. ISBN 978-0-8039-3547-1.
  • Sumner, Andrew; Tribe, Michael A. International development studies : theories and methods in research and practice. 1st pub. London : SAGE, 2008. ISBN 978-1-4129-2944-8.
  • Todaro, Michael P. Economic development. 10th ed. Harlow : Addison-Wesley, 2009. ISBN 978-1-4058-7424-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Foreign Relations (18-1,2,3,4) Category: Social sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Foreign Relations (18-1,2,3,4) Category: Social sciences 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: -