|
Vyučující
|
-
Drulák Petr, prof. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Válčit se nevyplatí - meziválečný idealismus, kořeny idealistického myšlení a jeho vliv na liberální tradici MV 2. Utopie a realismus - zakladatelé realismu, E. Carr, kořeny realistického myšlení v MV vymezení vůči idealismu 3. Se Sověty na mocenských vahách - realistické koncepty období studené války (Herz, Morgenthau, Walt) 4. Hlavně vědecky - metodologické diskuze v MV (Kaplan, Bull) a pokus o vztahovou grand theory (Waltz) 5. Evropa sobě - vzestup liberálních přístupů při analýze integračních procesů 6. Obchodem a institucemi ku klidu a míru - neoliberální institucionalismus od studené války do současnosti 7. Všechno je jinak - kritická teorie a neomarxistická tradice v mezinárodních vztazích 8. Budování nového světového pořádku - podoby realismu a liberalismu po konci studené války, základní koncepty a jejich vztah k politickému vývoji 9. Nové hlasy - škola třetího světa, feministická, environmentální kritika 10. Vztahy po anglicku - Anglická škola a její vliv na formování konstruktivismu v MV a úvod do konstruktivismu (Onuf, Wendt) 11. Konstruktéry světa I a II - konstruktivismus v mezinárodních vztazích (Katzenstein, Adler, Sikking, Hopf, Kodaňská škola)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 54 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat základní témata oboru mezinárodních vztahů |
| popsat a vysvětlit zásady odborné práce ve společenských vědách |
| charakterizovat podobory mezinárodních vztahů |
| popsat formování mezinárodních vztahů jako vědecké disciplíny |
| vysvětlit základní rozdíly mezi hlavními myšlenkovými školami v politické filozofii |
| charakterizovat pojmy teorie mezinárodních vztahů běžné v analýze mezinárodních institucí, procesů a aktérů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
| aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
| analyzovat vybrané události mezinárodní politiky |
| používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
| využívat základní metody analýzy a sběru dat běžné v oboru mezinárodní vztahy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit vývoj jednotlivých klasických myšlenkových směrů v oboru |
| charakterizovat konstruktivistické přístupy k analýze mezinárodní politiky |
| charakterizovat postmoderní přístupy k analýze mezinárodní politiky |
| vysvětlit rozdílné chápání základních termínů jako je anarchie, moc, konflikt, spolupráce různými myšlenkovými školami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dovozovat pravděpodobná politická rozhodnutí konkrétních aktérů na základě zhodnocení jejich příslušnosti k některé z myšlenkových škol |
| na základě získaných znalostí samostatně zpracovat pokročilé analýzy komplexních mezinárodních procesů |
| analyzovat zahraniční politiky významných aktérů |
| zhodnotit možné výstupy z konkrétních politických událostí na základě jejich hodnocení skrze teoretické přístupy jednotlivých myšlenkových škol |
| aplikovat pokročilé koncepty teorie mezinárodních vztahů na konkrétní situace ve vybraném regionu |
| zvolit vhodné teoreticko-metodologické nástroje k analýze |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Adler, Emanuel - Barnett, Michael. Security Communities. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
-
Art, R. C. - Jervis, R. (eds.). International Politics. Enduring Concepts and Contemporary Issues. New York: HarperCollins College Publishers, 2002.
-
Barša Pavel - Císař Ondřej. Anarchie a řád ve světové politice. Praha: Portál, 2006.
-
Booth, Ken; Smith, Steve. Současné teorie mezinárodních vztahů. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-69-2.
-
Campbell, David. Writing Security. University of Minesota, 1998.
-
Carlsnaes, Walter; Risse, Thomas; Simmons, Beth A. Handbook of international relations. London : SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6305-7.
-
Hollis, Martin; Smith, Steve. Mezinárodní vztahy: výklad a porozumění. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2000. ISBN 80-85959-64-X.
-
Ikenberry, John. Liberal Leviathan. New York: Princeton University Press, 2012.
-
Jervis, Robert. Perception and Misperception in International Politics. Princeton University Press, 1976.
-
Keohane, R. O. - Nye, J. S. Power and Interdependence.. Longman, 2001.
-
Mearsheimer, John J. The Tragedy of Great Power Politics. W.W. Norton and Company: NY., 2001.
-
Morgenthau, Hans J. Politics among Nations. The Struggle for Power and Peace. McGrewHill, 1993.
-
WENDT, A. The Social Theory of International Politics. Cambridge Studies in International Relations, 1999.
|