|
Vyučující
|
-
Jurek Petr, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Sychra Zdeněk, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Teorie a modely (paradigmata) evropského integračního procesu Idea evropské integrace v 19. století Idea evropské integrace v první polovině 20. století Počátky evropské integrace po 2. světové válce Politické okolnosti vzniku ESUO, EHS a EURATOM Krize Společenství a její překonání Vývoj evropské integrace v 80. a 90. letech Politické souvislosti tvorby tzv. euroústavy a Lisabonské smlouvy Rozšiřování Společenství a Unie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 34 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat paradigmatické představy o formování mezinárodního systému |
| rozlišit základní etapy vývoje mezinárodního systému |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat historicko-politické události s využitím teoretických znalostí o formování mezinárodního systému |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat ideu evropského sjednocení a zasadit ji do historického kontextu |
| popsat počátky evropské integrace |
| identifikovat klíčové osobnosti dějin evropské integrace a posoudit jejich roli v politickém vývoji Společenství |
| vysvětlit proces formování politického systému Evropské unie do současné podoby |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat kontext konkrétní události spadající do dějin evropské integrace |
| kriticky zhodnotit aspekty vstupu konkrétního státu do ES/EU |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Evropská bezpečnostní a obranná politika : národní perspektivy. Praha : Ústav mezinárodních vztahů, 2002. ISBN 80-86506-25-8.
-
Evropská unie od A do Z : příručka evropské integrace ; z něm. orig. přel. Alois Mikeštík a Marie Bednaříková. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-413-6.
-
Fiala, Petr; Pitrová, Markéta. Evropská unie. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-015-2.
-
kol. Publikace řady "Evropa v pohybu" vydávané Evropskou komisí.
-
Kovář, Martin; Horčička, Václav. Dějiny evropské integrace I. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-731-3.
-
Luňák, Petr. Západ : Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce. 1. vyd. Praha : Libri, 1997. ISBN 80-85983-29-X.
-
Zlý, Bohumír. Evropská unie a integrační procesy od A do Z : výkladový slovník. Ostrava : MONTANEX, 1997. ISBN 80-85780-86-0.
|