|
Vyučující
|
-
Jurek Petr, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Evropská unie v politické teorii 2. Evropeizace v rovině polity, politics a policy 3. Evropská unie jako politický systém 4. Policy cyklus v Evropské unii 5. Aktéři evropské veřejné politiky 6. Nastolování agendy v Evropské unii 7. Formulace veřejných politik v Evropské unii 8. Rozhodování o veřejných politikách v Evropské unii 9. Implementace veřejných politik v Evropské unii 10. Evaluace veřejných politik v Evropské unii 11. Demokratický deficit Evropské unie? 12. Evropeizace veřejných politik - "staré" vs. "nové" členské státy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Samostudium literatury, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 91 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozlišit nejvýznamnější oblasti agendy Evropské unie |
| popsat institucionální systém Evropské unie |
| identifikovat klíčové mezníky evropské integrace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně identifikovat a třídit legislativní akty a veřejně-politické dokumenty Evropské unie upravující určitou oblast evropské integrace |
| analyzovat míru evropeizace konkrétního politického resp. stranického systému |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| identifikovat fáze veřejně-politického cyklu Evropské unie |
| vysvětlit postupy přijímání rozhodnutí při řešení veřejně-politických problémů Evropské unie |
| popsat různé metody implementace veřejných politik v Evropské unii |
| vysvětlit koncept demokratického deficitu Evropské unie |
| rozlišit typy aktérů podílejících se na nastolování agendy v Evropské unii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně navrhnout vhodnou metodu implementace u konkrétního řešení veřejně-politického problému řešeného v rámci Evropské unie |
| samostatně navrhnout konkrétní kroky pro úspěšné nastolení agendy v rámci Evropské unie |
| kriticky zhodnotit roli aktérů v procesu nastolování agendy v konkrétní oblasti evropské veřejné politiky |
| kriticky zhodnotit efektivitu implementace řešení konkrétního veřejně-politického problému v Evropské unii |
| samostatně analyzovat proces řešení konkrétního veřejně-politického problému v rámci politického systému Evropské unie |
| provést komplexní rešerši veřejně-politických dokumentů a legislativních aktů Evropské unie upravujících určitou oblast agendy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskuse, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Cini, Michelle; Pérez-Solórzano Borragán, Nieves. European Union politics. 3rd ed. New York : Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-954863-7.
-
Hancock, M. Donald. Politics in Europe. 4th ed. Washington : CQ Press, 2007. ISBN 978-1-933116-45-7.
-
Kratochvíl, Petr. Teorie evropské integrace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-467-0.
-
Kučerová, Irah. Hospodářské politiky v kontextu vývoje Evropské unie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1628-5.
-
Marek, Dan; Baun, Michael J. Česká republika a Evropská unie. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87029-89-3.
-
McCormick, John; Olsen, Jonathan. The European Union : politics and policies. 5th ed. Boulder : Westview Press, 2014. ISBN 978-0-8133-4898-8.
-
Nekola, Martin,; Geissler, Hana; Mouralová, Magdalena. Současné metodologické otázky veřejné politiky. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1865-4.
-
Veselý, A. - Nekola, M. (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, 2007.
|