|
Vyučující
|
-
Salač Vladimír, doc. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
V rámci cvičení se studenti seznámí s artefaktovou náplní uvedeného období na základě studia srovnávací sbírky a obrazové databáze artefaktů. Přednáška se soustřeďuje na podrobné seznámení s archeologickými prameny pro toto období: s bronzovými a železnými artefakty (včetně příslušných technologií získávání železa a jeho formování), s ozdobami a zejména keramikou včetně její technologie a výzdoby. Pozornost se věnuje obydlím a rituálním projevům (opevnění včetně tzv. laténských oppid, pohřební ritus kostrový i žárový). Vykládá se systém získávání potravy (chov domácích zvířat a pěstování plodin). Studentům se dostává základního poučení o společenských systémech (obchod a jeho rozpoznávání v archeologických pramenech) a o symbolizmu této doby. Zmiňují se nejstarší psané prameny k tomuto období. Přednášky jsou založeny na archeologii České republiky s rozsáhlými exkursy do širšího okolí. Část kurzu věnovaná době římské sleduje kromě území ČR také základní aspekty života v té části (střední) Evropy, která se nacházela mimo římskou říši (tzv. barbarikum)a v kontrastu k tomu sleduje archeologické projevy vyspělé civilizace římského světa na jeho hranici s barbarikem. Část kurzu může proběhnout formou řízené samostatné práce studentů, kteří zpracují a obhájí seminární práci k vybranému problému doby železné a doby římské v celoevropském (zejména středoevropském) záběru.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
| Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout chronologii archeologických kultur v době halštatské a laténské |
| Vysvětlit sídelní strategii jednotlivých kultur ve sledovaném období |
| Shrnout problematiku archeologicky uchopitelných projevů symbolického chování člověka v době halštatské a laténské |
| Vytvořit přehled movitých i nemovitých artefaktů jednotlivých kultur ve sledovaném období |
| Charakterizovat pramennou základnu ke sledovanému období. |
| Popsat pohřební ritus ve sledovaném období |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
| Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
| Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
| Na vybraných artefaktech demonstrovat společenské a kulturní změny, ke kterým dochází v době halštatské a laténské |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Salač, Vladimír. Archeologie pravěkých Čech. 8, Doba římská a stěhování národů. Praha : Archeologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-86124-81-0.
-
Venclová, N. (ed). Archeologie pravěkých Čech 7 - Doba laténská. Praha, 2008.
-
Waldhauser, J. Encyklopedie Keltů v Čechách. Praha : Libri, 2001.
|