Vyučující
|
-
Papežová Klára, Mgr. Ph.D.
-
Hejdová Jana, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy veřejného zdravotnictví: role, funkce a význam pro populaci (úvod do oboru, historický vývoj, klíčové pojmy) 2. Demografie a populační struktura: vývoj, stárnutí a výzvy pro veřejné zdraví (věkové pyramidy, dem. pojmy, stárnutí populace, predikce dopadů na zdravotní systém) 3. Systémy zdravotní péče: struktura a financování zdravotnictví v ČR a ve světě, zdravotní pojištění (Typy systémů, efektivita, dostupnost, financování, pojištění) 4. Determinanty zdraví. Sociální determinanty zdraví, nerovnosti ve zdraví 5. Metody studia zdravotního stavu obyvatel (základní determinanty a jejich vliv na zdraví populace, metody, povinná hlášení) 6. Faktory životního a pracovního prostředí (vliv ovzduší, vody, hluku, chemických látek a pracovních podmínek na zdraví; legislativa a prevence environmentálních rizik) 7. Zdravotní gramotnost (Schopnost získat, pochopit a použít informace, modely, způsoby hodnocení úrovně ZG, metody zjišťování, úroveň v ČR a v zahraničí) 8. Nutriční, finanční, mediální a digitální gramotnost, digitální zdraví: technologie v prevenci, diagnostice a edukaci" (význam jednotlivých typů gramotnosti pro zdraví, eHealth, mHealth, telemedicína, chytré aplikace, AI ve zdravotnictví) 9. Typy a úrovně preventivní péče (primární, sekundární, terciální, kvartérní), dispenzarizace (prevence, dispenzarizace, screening, přístup ke zdravotní péči) 10. Podpora zdraví a prevence chronických neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, metabolická a onkologická onemocnění, podpora zdraví) 11. Duševní zdraví a psychohygiena: strategie zvládání stresu a úzkosti prevence psychických onemocnění, syndromu vyhoření, copingové strategie aj.) 12. Ochrana zdraví u citlivých skupin populace (děti, těhotné ženy, senioři, osoby se ZP, cílené programy podpory zdraví) 13. Výchova ke zdraví: programy, metody, evaluace efektivity (edukace v oblasti zdraví ve školách, komunitách a médiích; přístupy k hodnocení účinnosti preventivních programů) 14. Etika ve veřejném zdravotnictví a zdravotní péči (práva pacientů, informovaný souhlas, etická dilemata, eutanazie) 15. Globální zdravotní hrozby a mezinárodní spolupráce (pandemie, klimatická změna, migrace, role WHO a dalších mezinárodních organizací při řešení zdravotních krizí)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí podmínky veřejného zdravotního a nemocenského pojištění |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou definovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou ověřovány |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Čeledová, L., Čevel, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010.
-
Němec, J. Principy zdravotního pojištění. Praha: GRADA Publishing, 2008.
-
Vožehová, S. a kol. Základy veřejného zdravotnictví: učební texty pro bakalářské studium. Praha: UK, 1994.
-
Zavázalová, H. a kol. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví, 2. vyd.. 2002.
|