Předmět: Veřejné zdravotnictví a vých. ke zdraví

« Zpět
Název předmětu Veřejné zdravotnictví a vých. ke zdraví
Kód předmětu KAZ/VZV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Papežová Klára, Mgr. Ph.D.
  • Hejdová Jana, Ing.
Obsah předmětu
1. Základy veřejného zdravotnictví: role, funkce a význam pro populaci (úvod do oboru, historický vývoj, klíčové pojmy) 2. Demografie a populační struktura: vývoj, stárnutí a výzvy pro veřejné zdraví (věkové pyramidy, dem. pojmy, stárnutí populace, predikce dopadů na zdravotní systém) 3. Systémy zdravotní péče: struktura a financování zdravotnictví v ČR a ve světě, zdravotní pojištění (Typy systémů, efektivita, dostupnost, financování, pojištění) 4. Determinanty zdraví. Sociální determinanty zdraví, nerovnosti ve zdraví 5. Metody studia zdravotního stavu obyvatel (základní determinanty a jejich vliv na zdraví populace, metody, povinná hlášení) 6. Faktory životního a pracovního prostředí (vliv ovzduší, vody, hluku, chemických látek a pracovních podmínek na zdraví; legislativa a prevence environmentálních rizik) 7. Zdravotní gramotnost (Schopnost získat, pochopit a použít informace, modely, způsoby hodnocení úrovně ZG, metody zjišťování, úroveň v ČR a v zahraničí) 8. Nutriční, finanční, mediální a digitální gramotnost, digitální zdraví: technologie v prevenci, diagnostice a edukaci" (význam jednotlivých typů gramotnosti pro zdraví, eHealth, mHealth, telemedicína, chytré aplikace, AI ve zdravotnictví) 9. Typy a úrovně preventivní péče (primární, sekundární, terciální, kvartérní), dispenzarizace (prevence, dispenzarizace, screening, přístup ke zdravotní péči) 10. Podpora zdraví a prevence chronických neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, metabolická a onkologická onemocnění, podpora zdraví) 11. Duševní zdraví a psychohygiena: strategie zvládání stresu a úzkosti prevence psychických onemocnění, syndromu vyhoření, copingové strategie aj.) 12. Ochrana zdraví u citlivých skupin populace (děti, těhotné ženy, senioři, osoby se ZP, cílené programy podpory zdraví) 13. Výchova ke zdraví: programy, metody, evaluace efektivity (edukace v oblasti zdraví ve školách, komunitách a médiích; přístupy k hodnocení účinnosti preventivních programů) 14. Etika ve veřejném zdravotnictví a zdravotní péči (práva pacientů, informovaný souhlas, etická dilemata, eutanazie) 15. Globální zdravotní hrozby a mezinárodní spolupráce (pandemie, klimatická změna, migrace, role WHO a dalších mezinárodních organizací při řešení zdravotních krizí)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou vyžadovány
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenuje a popíše formy prevence
charakterizuje péči o zdraví a programy podpory zdraví WHO
vysvětlí systém poskytování zdravotní péče a její financování v ČR a ve světě
popíše metody a způsoby hodnocení zdravotního stavu obyvatelstva
charakterizuje legislativu související s veřejným zdravotnictvím
popíše význam a funkci všech velkých světových organizací profilujících se ve veřejném zdravotnictví
vysvětlí potřebu a kontinuitu vzdělávání ve zdravotnictví
popíše evropskou strategii SZO pro 21. století
Odborné dovednosti
aplikuje zdravotnickou legislativu v praxi
edukuje na základě strategie SZO pro 21. století
vytvoří a aplikuje výchovný program zaměřený na určitou skupinu obyvatel
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, L., HOLČÍK, J. Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví.. Praha : Karolinum, 2017. ISBN 9788024638096.
  • Müllerová, Dana. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-246-2510-2.
  • ŠULCOVÁ, M. Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory. Veřejné zdravotnictví: učební texty pro zdravotnické obory, 2018. ISBN 978-80-756-1115-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr