Předmět: Didaktika chemie 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 1
Kód předmětu KCH/99D1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozdíly v pojetí výuky na ZŠ a SŠ, obecné principy plánování a analýzy učiva. Psychodidaktická transformace učiva. ?1 hodina. 2. Hloubková struktura výuky a její konkretizace na vyučovací hodinu chemie. 1 hodina 3. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní a objemový zlomek, molární koncentrace ? rozbor problematiky se zaměřením na základní pojmy, s vazbou k dané problematice ? 1 hodina. 4. Stavba atomu, koncepce osvojování učiva, struktura elektronového obalu. Periodická soustava, periodický zákon, historie vývoje periodického systému. Analýza učiva z hlediska mezipředmětových vztahů a konstruktivistického pojetí výuky. 2 hodiny. 5. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů. Rozbor problematiky z hlediska zákonitostí znakové abecedy a jejího kvantitativního významu 1 hodina. 6. Voda, iontový součin vody, hodnota pH. Rozbor integračních přístupů k problematice vody a jejího významu pro život a životní prostředí ? 2 hodiny. 7. Oxidačně redukční procesy, vyčíslování koeficientů, elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové. Rozbor problematiky a její zaměření na hospodaření s energiemi, význam pro životní prostředí a obnovitelné zdroje ? 2 hodiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat základní znalosti z biologie člověka, zejména nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervová činnost
doložit znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie
ovládat práci s počítačem a internetem
Odborné dovednosti
využívat informace na internetu k vyhledávání informací
přenést aktivní znalosti z odborných předmětů do didaktiky chemie
používat obsah pedagogiky a psychologie a aplikovat tyto poznatky v praxi
aplikovat poznatky z biologie člověka do problematiky didaktiky
Výsledky učení
Odborné znalosti
pochopit princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti a využít těchto poznatků pro specifickou problematiku studia a přípravy v chemii
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat ho na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad
podchytit talentované žáky a nasměrovat je na chemickou problematiku, seznámit s chemickou olympiádou a dalšími možnostmi jejich zapojení
Odborné dovednosti
posoudit, zda pro dané téma bude efektivnější použití samostatné, popř. skupinové práce
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny, respektovat při tom poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro gymnázia a SŠ.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
  • PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr