Předmět: Didaktika chemie 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 2
Kód předmětu KCH/99D2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Organická chemie a biochemie mají své stálé místo ve výuce chemie jak na základní, tak i na střední škole. Důležité postavení těchto oborů v systému chemických věd je dáno jejich významem pro společenskou praxi. Na realizovaných mikrovýstupech studentů učitelského studia, se zaměřením na rozvoj dovedností, spojených s plánováním a analýzou vyučované problematiky (viz plán), s následnou sebereflexí, reflexí a současném dodržení zásad tzv. triangulace, vytvářet postupně předpoklady k tvorbě kritického pohledu na svoji minulou činnost.. Tím podpoříme povědomí o významu organické chemie a biochemie a této skutečnosti musí odpovídat i cílevědomé vedení výuky na základní i střední škole, a to jak ve fázi motivace, osvojování a upevňování učiva, tak i ve fázi kontroly a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu. Významnou součástí předmětu je soustavná a detailní reflexe testů realizovaných praktických činností k daným tématům. Důležitým aspektem je, aby si adept učitelství uvědomil situace, které ve výuce proběhly, mohl je popsat, analyzovat a obhájit nebo uvést možnosti jejich případného zlepšení. 1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy efektivní psychodidaktické transformace učiva. 1 hod. 2. Zásady reflexe a případné korekce pedagogických situací pro hlubší analytické porozumění profesnímu výkonu na vybraném učivu organické chemie a biochemie. 2 hod 3. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické.1 hod 4. Ropa, zemní plyn, uhlí ? nejen zdroje uhlovodíků. Rozbor problematiky a její zaměření na hospodaření s energiemi, význam pro životní prostředí a obnovitelné zdroje 1 hod. 5. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem. Rozbor problematiky z hlediska zákonitostí znakové abecedy a jejího kvantitativního významu 1 hod. 6. Výchovně orientované zaměření učiva, s významem podpory afektivní složky cíle vyučovací hodiny. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus. 1 hod. 7. Uplatnění kriteriálního posuzovacího systému na mikrovýstup s tematikou ?Makromolekulární látky?. 1 hod. 8. Přednosti dokumentačního záznamu prezentované na mikrovýstupu s tematikou ?Přírodní látky. Sacharidy. Lipidy. Bílkoviny?. 1 hod. 9. Mikrovýstup se zaměřením na ?Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony?, jako paradigma výuky s aplikativním zaměřením. 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad
Odborné dovednosti
zvládnout schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností k přípravě vyučovací hodiny
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na SŠ
zvládnout metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní
vysvětlit zvláštností práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin
zvládnout metodiky příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
zvládnout teorii základních metod výuky na SŠ
Odborné dovednosti
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, visualizeru a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
doložit zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...)
zvládnout metodiku práce se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem v hodinách chemie i laboratorních cvičeních
osvojit si metodiku zkoušení a hodnocení žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
  • Učebnice chemie pro gymnázia.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Praha : Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr