Předmět: Didaktika chemie 3

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 3
Kód předmětu KCH/99D3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktická disciplína, která je rozšířením základní oborové didaktiky a je zobecňující nadstavbou na již získané poznatky a dovednosti. Významnou součástí předmětu je detailní reflexe testů k daným tématům (resp. vhodně zvolených učebních úloh v nich zahrnutých) psaných studenty na seminářích směrem k rozvoji jejich evaluačních a autoevaluačních schopností v učitelské praxi. 1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně-komunikační, metodologické). 1 hod 2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření). 1 hod 3. Psychogenetické zákonitosti žákova poznávání ve výuce chemie. 1 hod 4. Pojmové mapy a výuka chemie, učebnice chemie. 1 hod 5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti. 1 hod 6. Styly učení žáků a výuka chemie. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení). 1 hod 7. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I ? principy a realizace. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie. 1 hod 8. Chemický experiment jako faktor motivace, přírodovědná paradoxa. 1 hod 9. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie. 1 hod 10. Hospitační procedury a výuka chemii. Sebereflexe učitele chemie. 1 hod

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad
Odborné dovednosti
aplikovat získané vědomosti a dovednosti při přípravě vyučovací hodiny
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit význam RVP a ŠVP některých SŠ pro výuku chemie na SŠ
charakterizovat metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní
vysvětlit zvláštnosti práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin
charakterizovat základní metody výuky na SŠ
Odborné dovednosti
připravit vyučovací hodinu chemie a realizovat výuku
zařadit dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky
používat základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
pracovat se třídou, skupinou žáků i s jednotlivci v hodinách chemie i laboratorních cvičeních
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
  • Učebnice chemie pro gymnázia.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
  • Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
  • Bílek, M., Rychtera, J. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
  • DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
  • JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
  • LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Praha : Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-581-6.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
  • PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
  • RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
  • Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr