Vyučující
|
-
Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozdíly v pojetí výuky na ZŠ a SŠ, obecné principy analýzy učiva 2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky 3. Stavba atomu, koncepce osvojování učiva, struktura elektronového obalu 4. Periodická soustava, periodický zákon, historie vývoje periodického systému 5. Chemická vazba, typy vazeb, polarita vazby, slabé vazebné interakce 6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů 7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo 8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní a objemový zlomek, molární koncentrace 9. Kyseliny a zásady, iontový součin vody, hodnota pH 10. Soli, vznik solí, hydrogensoli, hydráty solí 11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice 12. Oxidačně redukční procesy, vyčíslování koeficientů, elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové 13. s-prvky, p-prvky, d a f prvky, obecný model didaktické transformace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat základní znalosti z biologie člověka, zejména nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervová činnost |
doložit znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
ovládat práci s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti |
---|
využívat informace na internetu k vyhledávání informací |
přenést aktivní znalosti z odborných předmětů do didaktiky chemie |
používat obsah pedagogiky a psychologie a aplikovat tyto poznatky v praxi |
aplikovat poznatky z biologie člověka do problematiky didaktiky |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pochopit princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti a využít těchto poznatků pro specifickou problematiku studia a přípravy v chemii |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat ho na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad |
podchytit talentované žáky a nasměrovat je na chemickou problematiku, seznámit s chemickou olympiádou a dalšími možnostmi jejich zapojení |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit, zda pro dané téma bude efektivnější použití samostatné, popř. skupinové práce |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny, respektovat při tom poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů |
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu |
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice chemie pro gymnázia a SŠ.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|