Předmět: Didaktika chemie 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 1
Kód předmětu KCH/9D1SS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozdíly v pojetí výuky na ZŠ a SŠ, obecné principy analýzy učiva 2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky 3. Stavba atomu, koncepce osvojování učiva, struktura elektronového obalu 4. Periodická soustava, periodický zákon, historie vývoje periodického systému 5. Chemická vazba, typy vazeb, polarita vazby, slabé vazebné interakce 6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů 7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo 8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní a objemový zlomek, molární koncentrace 9. Kyseliny a zásady, iontový součin vody, hodnota pH 10. Soli, vznik solí, hydrogensoli, hydráty solí 11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice 12. Oxidačně redukční procesy, vyčíslování koeficientů, elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové 13. s-prvky, p-prvky, d a f prvky, obecný model didaktické transformace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat základní znalosti z biologie člověka, zejména nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervová činnost
doložit znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie
ovládat práci s počítačem a internetem
Odborné dovednosti
využívat informace na internetu k vyhledávání informací
přenést aktivní znalosti z odborných předmětů do didaktiky chemie
používat obsah pedagogiky a psychologie a aplikovat tyto poznatky v praxi
aplikovat poznatky z biologie člověka do problematiky didaktiky
Výsledky učení
Odborné znalosti
pochopit princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti a využít těchto poznatků pro specifickou problematiku studia a přípravy v chemii
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat ho na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad
podchytit talentované žáky a nasměrovat je na chemickou problematiku, seznámit s chemickou olympiádou a dalšími možnostmi jejich zapojení
Odborné dovednosti
posoudit, zda pro dané téma bude efektivnější použití samostatné, popř. skupinové práce
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny, respektovat při tom poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro gymnázia a SŠ.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
  • PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr