Vyučující
|
-
Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně- komunikační, metodologické) 2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření) 3. Psychogenetické zákonitosti žákova poznávání ve výuce chemie 4. Pojmové mapy a výuka chemie, učebnice chemie 5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti 6. Styly učení žáků a výuka chemie 7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení) 8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace 9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie 10. Chemický experiment jako faktor motivace, přírodovědná paradoxa 11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie 12. Hospitační procedury a výuka chemii 13. Sebereflexe učitele chemie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat získané vědomosti a dovednosti při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit význam RVP a ŠVP některých SŠ pro výuku chemie na SŠ |
charakterizovat metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní |
vysvětlit zvláštnosti práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin |
charakterizovat základní metody výuky na SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
připravit vyučovací hodinu chemie a realizovat výuku |
zařadit dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky |
používat základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
pracovat se třídou, skupinou žáků i s jednotlivci v hodinách chemie i laboratorních cvičeních |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
-
Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
-
Bílek, M., Rychtera, J. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
-
JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
-
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
-
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Praha : Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
-
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
-
Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|