Vyučující
|
-
Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.
-
Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
|
Obsah předmětu
|
Informace a informatika. Základní principy a funkce sdílení odborných a vědeckých informací. Odborná a vědecká komunikace. Primární a sekundární informace. Zpracování informací, referátové služby, výběr encyklopedických, tabulkových a příručkových zdrojů. Výběr informací na míru adresátovi (dítě, student, vědec, osoba nezabývající se chemií). Historie zpracování chemických informací. Beilsteins Handbuch der organischen Chemie. Gmelins Handbuch der anorganischen Chemie. Chemical Abstracts. Elektronické báze dat. Reaxys, Web of Knowledge (WoS), Scopus, principy vyhledávání a třídění dat. Chemická sloučenina, její struktura a systematické zařazení. Primární chemická literatura. Vědecké a odborné časopisy, citační praxe publikací. Patentové informace. Metodika vyhledávání informací. Průběžné sledování informací. Provádění rešerší - zpětné vyhledávání informací. Zásady správného formátování textu. Praktické ukázky vhodných postupů na příkladu textového editoru MS Word. Práce s tabulkovým procesorem. Ukázky postupů na příkladu programu MS Excel. Zásady správné tvorby a užití grafů. Jaký je rozdíl mezi grafem a infografikou? Práce s editorem chemických vzorců. Ukázky postupů na příkladu programu Chemsketch. Tvorba textů pro příjemce na různých stupních chemického vzdělání. Odkazy v textu - vysvětlení obtížných a nesrozumitelných pojmů. Mezi vědou a popularizací. Posouzení přívětivosti vytvořených modelů v závislosti na příjemcích.Využití nových médií pro samostatné učení a výuku chemie. Využití AI.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní principy a hlavní části systému anorganické chemie alespoň na SŠ úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s internetovým prohlížečem na uživatelské provni |
provádět základní operace ve Wordu a Excelu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní báze dat v chemické oblasti |
charakterizovat princip zpracování údajů ve Web of Science, resp. Chemical Abstracts |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat dotaz do WOS |
vyhledat s využitím internetových zdrojů informace o zadané látce |
formulovat správným způsobem odkaz na zdroj informace |
posoudit podle zdroje informace její správnost (důvěryhodnost) |
vytvořit chemickou strukturu pomocí zvoleného kreslícího chemického softwaru |
vytvořit správně formátovaný text včetně vloženého ilustrujícího grafu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Aktuální manuály a elektronické zdroje.
-
Jančář, Luděk; Lukáš, Ivan. Chemická informatika. 1. díl, Internet a chemie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2757-6.
-
Michalík, Petr; Roub, Zdeněk; Vrbík, Václav. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-921-4.
-
Šilhánek, Jaroslav. Chemická informatika. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2002. ISBN 80-7080-465-3.
|