Předmět: Informační systémy v chemii a ve výuce chemie

« Zpět
Název předmětu Informační systémy v chemii a ve výuce chemie
Kód předmětu KCH/9INSY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.
  • Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
Obsah předmětu
Informace a informatika. Základní principy a funkce sdílení odborných a vědeckých informací. Odborná a vědecká komunikace. Primární a sekundární informace. Zpracování informací, referátové služby, výběr encyklopedických, tabulkových a příručkových zdrojů. Výběr informací na míru adresátovi (dítě, student, vědec, osoba nezabývající se chemií). Historie zpracování chemických informací. Beilsteins Handbuch der organischen Chemie. Gmelins Handbuch der anorganischen Chemie. Chemical Abstracts. Elektronické báze dat. Reaxys, Web of Knowledge (WoS), Scopus, principy vyhledávání a třídění dat. Chemická sloučenina, její struktura a systematické zařazení. Primární chemická literatura. Vědecké a odborné časopisy, citační praxe publikací. Patentové informace. Metodika vyhledávání informací. Průběžné sledování informací. Provádění rešerší - zpětné vyhledávání informací. Zásady správného formátování textu. Praktické ukázky vhodných postupů na příkladu textového editoru MS Word. Práce s tabulkovým procesorem. Ukázky postupů na příkladu programu MS Excel. Zásady správné tvorby a užití grafů. Jaký je rozdíl mezi grafem a infografikou? Práce s editorem chemických vzorců. Ukázky postupů na příkladu programu Chemsketch. Tvorba textů pro příjemce na různých stupních chemického vzdělání. Odkazy v textu - vysvětlení obtížných a nesrozumitelných pojmů. Mezi vědou a popularizací. Posouzení přívětivosti vytvořených modelů v závislosti na příjemcích.Využití nových médií pro samostatné učení a výuku chemie. Využití AI.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní principy a hlavní části systému anorganické chemie alespoň na SŠ úrovni
Odborné dovednosti
pracovat s internetovým prohlížečem na uživatelské provni
provádět základní operace ve Wordu a Excelu
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat základní báze dat v chemické oblasti
charakterizovat princip zpracování údajů ve Web of Science, resp. Chemical Abstracts
Odborné dovednosti
formulovat dotaz do WOS
vyhledat s využitím internetových zdrojů informace o zadané látce
formulovat správným způsobem odkaz na zdroj informace
posoudit podle zdroje informace její správnost (důvěryhodnost)
vytvořit chemickou strukturu pomocí zvoleného kreslícího chemického softwaru
vytvořit správně formátovaný text včetně vloženého ilustrujícího grafu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostatná práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Aktuální manuály a elektronické zdroje.
  • Jančář, Luděk; Lukáš, Ivan. Chemická informatika. 1. díl, Internet a chemie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2757-6.
  • Michalík, Petr; Roub, Zdeněk; Vrbík, Václav. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-921-4.
  • Šilhánek, Jaroslav. Chemická informatika. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2002. ISBN 80-7080-465-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr