Předmět: Analytická chemie

« Zpět
Název předmětu Analytická chemie
Kód předmětu KCH/ANLCH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. přednáška Obecná charakteristika, základní pojmy, využití analytické chemie. Přehled analytických vlastností a jejich využití v chemické a instrumentální analýze. Požadavky na analytické metody v kvalitativní a kvantitativní analýze. 2. přednáška + 3. přednáška Teoretické základy chemických metod analýzy. Roztoky. Protolytické rovnováhy v analytické chemii. Významné typy acidobázických reakcí. Hydrolytické rovnováhy. Výpočty pH. Srážecí rovnováhy. Podmínky vylučování sraženin a jejich vlastnosti. Koloidní disperze v analytické chemii. Redoxní reakce. Standardní a formální redox potenciály. Vliv podmínek na průběh redoxních reakcí. Katalytické reakce. Indukované reakce. Komplexotvorné reakce. Nejvýznamnější anorganické komplexy v analytické chemii. Chelátové komplexy. Funkční analytické skupiny. Analytické systémy a jejich souvislost s periodickým systémem. 4. přednáška Základní postupy chemické kvalitativní analýzy. Dělení v chemické analýze. Významné skupinové a selektivní reakce v anorganické chemické analýze. 5. přednáška Kvalitativní analýza organických látek. Obecné principy chemické analýzy kvantitativní. Gravimetrie, požadavky na vážkové metody. Základní postupy a operace vážkové analýzy, výpočty. 6. přednáška Principy a základní pojmy odměrné analýzy. Obecné postupy a operace odměrné analýzy, indikátory, titrační křivky. Výpočty v odměrné analýze. 7. přednáška Titrační křivky, způsoby indikace a výběr významných metod acidobázických, srážecích, komplexotvorných a redoxních titrací. 8. přednáška Základy chemické kvantitativní analýzy organických látek. 9. přednáška Titrace s přístrojovou indikací. Potenciometrické, konduktometrické, polarometrické, biampérometrické titrace. Přehled nejdůležitějších elektrochemických metod. Potenciometrie s ISE. Přímá konduktometrie, dielektrimetrie. Elektrogravimetrie. Polarografické metody. Coulometrie. 10. přednáška Interakce hmoty a záření a její analytické využití. Spektrální a nespektrální optické metody. Refraktometrie, interferometrie, polarimetrie. Atomová emisní spektroskopie. Atomová absorpční spektroskopie. Spektroskopie v oblasti RTG záření. Molekulová spektroskopie v oblasti VIS, UV, IR. Fotoluminiscenční metody. Nefelometrie, turbidimetrie. 11. přednáška Hmotnostní spektrometrie. Radiometrická analýza. Termická analýza. Plynová analýza. 12. přednáška Obecné základy separačních metod a jejich přehled. Základy chromatografických metod. Plynová chromatografie. Přehled metod kapalinové chromatografie. Hodnocení analytických výsledků. Automatizace v analytické chemii.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat vztahy pro výpočet látkové množství, koncentraci, složení roztoku
popsat postup pro výpočet látková množství reagujících látek z chemické rovnice
definovat různými způsoby složení roztoku
popsat vlastnosti a reakce skupin prvků ve vztahu k periodickému zákonu
Odborné dovednosti
použít směšovací rovnici
pracovat s logaritmy
aplikovat základní chemické výpočty
uvést do souvislosti postavení prvku v tabulce s jeho vlastnostmi
vyčíslit chemickou rovnici
vypočítat látkové množství, koncentraci, složení roztoku
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit základní pojmy analytické chemie
popsat základní postupy při kvalitativní chemické analýze
popsat titrační křivky a obecné postupy odměrné analýzy
popsat princip gravimetrických stanovení
vyjmenovat základní typy odměrných analýz
popsat základní principy metod instrumentálních
Odborné dovednosti
vypočítat pH roztoku, rozpustnost málo rozpustné látky
aplikovat výpočty titračních a gravimetrických stanovení na konkrétní případy
vyhodnotit titrační křivky titrací s instrumentálním určením bodu ekvivalence
vytvořit z dat kalibrační závislost a použít její rovnici k určení obsahu analytu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • OPEKAR, F. Základní analytická chemie. Karolinum Praha, 2010. ISBN 978-80-2461-775-6.
  • SKOOG, D. A., WEST, D. M., HOLLER, F. J., CROUCH, S. R. Fundamentals of Analytical Chemistry. Andover, Cengage Learning, Inc., 2012. ISBN 978-0-495-55828-6.
  • Volka, K.; Tkadlecová, M.; Záruba, K. Příklady z analytické chemie pro bakaláře. Praha: VŠCHT, 2010. ISBN 978-80-7080-743-9.
  • Záruba Kamil a kol. Analytická chemie 1. díl. VŠCHT Praha, 2016. ISBN 978-80-7080-950-1.
  • Záruba Kamil a kol. Analytická chemie 2. díl. VŠCHT Praha, 2016. ISBN 978-80-7080-951-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Matematická studia (17) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Matematická studia (19) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Matematická studia (18) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní