Předmět: Biochemie

« Zpět
Název předmětu Biochemie
Kód předmětu KCH/BIO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Richtr Václav, Doc. Mgr. CSc.
  • Večeřová Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
1. Definice živého organismu, typy biomolekul a chemických vazeb v živých organismech. Sacharidy - rozdělení, funkce v organismech, glykosid. vazby, glykoproteiny. 2. Mastné kyseliny, triacylglyceroly, fosfolipidy aj. složené lipidy, steroidy, lipoproteiny, biologické funkce. 3. Aminokyseliny, peptidy, bílkoviny, chemické vlastnosti, biologické funkce, výskyt, primární, sekundární, terciární struktura bílkovin, biomembrány. 4. Základní kinetické parametry biochemických procesů, makroergické sloučeniny. Enzymy - složení, funkce, třídění, kinetika enzym. reakcí, regulace enzymové aktivity. Koenzymy a kofaktory enzymů, struktura a funkce. 5. Anaerobní glykolýza, pentosový cyklus - biologický význam, jejich základní mezistupně, energetický efekt, oxidační dekarboxylace a-oxokyselin. 6. Citrátový cyklus - průběh, souvislosti s jinými metabol. cestami, energet. efekt, glyoxylátový cyklus - průběh, biologický význam, mléčná glykolýza, etanol. kvašení. 7. Trávení sacharidů, metabolismus D-fruktosy a D-galaktosy. Dýchací řetězec - hlavní stupně, biologický význam, oxidační fosforylace, chemiosmotická teorie, glukoneogenese. 8. Trávení lipidů, beta-oxidace mastných kyselin, syntéza mastných kyselin. Trávení bílkovin. Netransaminační přeměny aminokyselin, transaminace - průběh, biologický význam, příklady. Dekarboxylace aminokyselin. Metabolismus kódovaných aminokyselin. Purinové a pyrimidinové báze, syntéza a biodegradace, struktury DNA a RNA. 9. Biosyntéza DNA a RNA, katabolismus DNA a RNA. Genetický kód, mutace. Detoxikace amoniaku, močovinový cyklus. Proteosyntéza - hlavní etapy procesu; viry, princip patol. účinku. 10. Syntéza hemu, degradace hemoglobinu, transport kyslíku a oxidu uhličitého krví, pufrační systém krve. Fotosyntéza - temnostní fáze a Calvinův cyklus. 11. Vitaminy A, karotenoidy, D, E, K a C - struktura, biologické funkce. Hormony - základní rozdělení. 12. Principy regulace biochemických procesů, aktivní a pasivní transport membránami, mechanismus, příklady.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v systému chemických disciplín vyučovaných na střední škole
členit systém organických sloučenin
třídit reakce z fyzikálněchemického pohledu
chápat biochemické procesy na středoškolské úrovni
Odborné dovednosti
transformovat obecně získané znalosti do konkrétních situací
vyhledávat informace v časopiseckých a elektronických zdrojích
pracovat se základní biochemickou literaturou
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
specifikovat biochemii popisnou, funkční a organizační (uvést příklady)
popsat průběh biochemických procesů
Odborné dovednosti
vysvětlit průběh a význam biochemických procesů
členit biochemické reakce z energetického hlediska na výhodné a nevýhodné
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • Doubrava, Jaroslav; Koštíř, Jiří; Kubík, Josef. Základy biochemie : Stud. příručka pro posl. fakult připravujících učitele. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Heřmánek, Miloslav. Biochemie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedag. a přírodovědeckých fakult. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-21736-2.
  • Karlson, Peter. Základy biochemie. Praha : Academia, 1981.
  • KODÍČEK M., VALENTOVÁ O., HYNEK R. Biochemie - chemický pohled na biologický svět. VŠCHT, Praha, 2018. ISBN 978-80-7592-013-3.
  • Koštíř J. Biochemie. Avicenum Praha, 1974.
  • Musil, Jan. Biochemie v obrazech a schématech. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1976.
  • SOFROVÁ, D. a kol. Biochemie - základní kurz. Karolinum. Praha, 2009. ISBN 978-80-2461-678-0.
  • Škárka B., Ferenčík M. Biochémia. Bratislava, Praha, Alfa/SNTL, 1983.
  • Vodrážka, Zdeněk. Biochemie, díl 2.
  • Vodrážka, Zdeněk. Biochemie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0600-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr