Název předmětu | Chemie a ochrana prostředí |
---|---|
Kód předmětu | KCH/CHOP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Charakteristika a členění životního prostředí. Oblasti zájmu chemie životního prostředí. Historický přehled vývoje ochrany a tvorby životního prostředí. Základní ekologické pojmy, úvod do ekotoxikologie. 2. Globální problémy životního prostředí. Problémy životního prostředí ČR a jednotlivých regionů. Životní prostředí a EU. Problémy životního prostředí v Plzni a okolí. 3. Energetika, obnovitelné zdroje energie. 4. Odpadové hospodářství. 5. Atmosféra a její význam pro život, zdroje znečištění ovzduší. Energetika a chemický průmysl jako znečišťovatelé ovzduší. 6. Nejvýznamnější polutanty v ovzduší, vývoj jejich imisí. Legislativní aspekty znečišťování ovzduší. Monitoring znečištěného ovzduší. Současné znečištění ovzduší v ČR a v západních Čechách. 7. Obecné principy likvidace polutantů ovzduší. Principy odsiřování spalin. 8. Postup a výsledky programu odsíření českých elektráren. 9. Složení a vlastnosti přírodních vod, význam čistoty vody pro zdravé životní prostředí. Druhy vod. 10. Úprava pitné vody - metody, technologie. 11. Zdroje znečištění vod. Odpadní vody. Metody a zařízení k čištění odpadních vod, technologie čištění (mechanické, biologické, chemické postupy). Kalové hospodářství. Bioplyn a jeho využití. 12. Exkurze do Vodárny a Čistírny odpadních vod v Plzni. 13. Exkurze do provozu podporujícího čistotu ovzduší.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
charakterizovat základní metody instrumentální analýzy |
popsat funkci výrobních zařízení v průmyslovém měřítku |
Odborné dovednosti |
používat chemické názvosloví |
vyčíslovat chemické rovnice |
odhadnout vlastnosti sloučeniny z jejího složení a struktury |
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
popsat a klasifikovat zdroje znečišťování ovzduší a vod |
analyzovat škodlivost jednotlivých kontaminantů ovzduší a vod |
vysvětlit možnosti jejich zneškodnění a prevenci jejich vzniku |
vyjmenovat a klasifikovat jednotlivé složky životního prostředí |
Odborné dovednosti |
odhadnout vliv chemických látek na životní prostředí |
formulovat jednotlivé problémy životního prostředí na regionální i globální úrovni |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) | Kategorie: Chemické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |