Předmět: Didaktika chemie 1 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 1 ZŠ
Kód předmětu KCH/D1ZŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Žák a učení 2. Vyučování je dvousměrný proces 3. Jak probudit zájem žáků 4. Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika 5. Didaktické zásady 6. Výukové cíle 7. Fáze a činnosti při vyučovací hodině. Výklad 8. Praktická cvičení 9. Dialogická metoda 10. Skupinová a samostatná práce 11. Formy výuky chemie 12. Volitelné předměty, nepovinná a zájmová činnost Tento předmět navazuje na předměty KCH/PVCH, KPG a KPS z bakalářského stupně studia a je provázán s předměty KPG Obecná didaktika a KPS Pedagogická psychologie A, jejichž obecné poznatky implementuje do didaktiky chemie. V semináři probíhá příprava na náslechovou praxi KCH/NASPN a po jejím skončení probíhá vyhodnocení a analýza poznatků (klady, zápory ve sledovaných hodinách, důraz je kladen na reflektování praktických zkušeností).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 36 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat základní znalosti z biologie člověka, zejména z nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervovou činnost - na problematiku didaktiky chemie
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie
přetransformovat znalosti z odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie, do problematiky didaktiky chemie
zvládnout základní znalosti práce s počítačem a internetem
Odborné dovednosti
ovládat aktivně obsah pedagogiky a psychologie a využívat těchto poznatků v praxi
uplatňovat poznatky z biologie člověka
znalosti z odborných předmětů přenášet do didaktiky chemie
využívat internet k vyhledávání informací
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku
chápat princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiku, psychologii, odborné předměty a aplikovat je na problematiku didaktiky chemie
vybrat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volit správný přístup a respektovat při tom základní didaktické zásady
Odborné dovednosti
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů do didaktiky chemie
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu
respektovat didaktické zásady a poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie při přípravě a procvičování jednotlivých fází vyučovací hodiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
  • Beneš, Pavel; Pumpr, Václav; Svobodová, Miloslava. Chemie v sešitě pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-11-2.
  • Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní