Vyučující
|
-
Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Žák a učení 2. Vyučování je dvousměrný proces 3. Jak probudit zájem žáků 4. Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika 5. Didaktické zásady 6. Výukové cíle 7. Fáze a činnosti při vyučovací hodině. Výklad 8. Praktická cvičení 9. Dialogická metoda 10. Skupinová a samostatná práce 11. Formy výuky chemie 12. Volitelné předměty, nepovinná a zájmová činnost Tento předmět navazuje na předměty KCH/PVCH, KPG a KPS z bakalářského stupně studia a je provázán s předměty KPG Obecná didaktika a KPS Pedagogická psychologie A, jejichž obecné poznatky implementuje do didaktiky chemie. V semináři probíhá příprava na náslechovou praxi KCH/NASPN a po jejím skončení probíhá vyhodnocení a analýza poznatků (klady, zápory ve sledovaných hodinách, důraz je kladen na reflektování praktických zkušeností).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat základní znalosti z biologie člověka, zejména z nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervovou činnost - na problematiku didaktiky chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
přetransformovat znalosti z odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie, do problematiky didaktiky chemie |
zvládnout základní znalosti práce s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat aktivně obsah pedagogiky a psychologie a využívat těchto poznatků v praxi |
uplatňovat poznatky z biologie člověka |
znalosti z odborných předmětů přenášet do didaktiky chemie |
využívat internet k vyhledávání informací |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku |
chápat princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiku, psychologii, odborné předměty a aplikovat je na problematiku didaktiky chemie |
vybrat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volit správný přístup a respektovat při tom základní didaktické zásady |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů do didaktiky chemie |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny |
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu |
respektovat didaktické zásady a poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie při přípravě a procvičování jednotlivých fází vyučovací hodiny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Beneš, Pavel; Pumpr, Václav; Svobodová, Miloslava. Chemie v sešitě pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha : Fortuna, 1991. ISBN 80-85298-11-2.
-
Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.
|