|
Vyučující
|
-
Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, doc.
-
Rychtera Jiří, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Organizační formy výuky Projektové vyučování Metody výuky chemie - metody slovní Další metody Projektování výuky Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika Hodnocení výsledků v chemii Různé formy hodnocení Realizace výuky Kázeň ve výuce RVP pro ZV ŠVP pro ZŠ Volné téma Tento předmět navazuje na předměty KPG a KPS a je dále provázán s odbornými předměty KPG Speciální pedagogika pro učitele a KPS Pedagogická psychologie pro ZŠ, jejichž obecné vědomosti aplikuje do didaktiky chemie. V semináři probíhá příprava na výstupovou praxi KCH/PP (vzory sestavování písemných příprav, nástin možných variant výstupových hodin na zadaná témata, nácvik jednotlivých fází vyučovací hodiny, výstupy studentů). Po absolvování praxe probíhá analýza a reflexe zkušeností u jednotlivých studentů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát základní organizační formy výuky na ZŠ |
| ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody |
| znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků |
| orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu |
| aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny |
| osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
| dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalost základů pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborných předmětů |
| seznámit se s RVP pro ZŠ, ŠVP některých ZŠ a obsahem tematických plánů pro vyučování chemie na ZŠ |
| předvést zvládnutí teorie základních metod výuky na ZŠ a práce s dětmi |
| zvládnout metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací |
| vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prokázat zvládnutí metodiky plánování výuky, práce se ŠVP a sestavení tematického plánu |
| prokázat osvojení metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie v 8. a 9. třídě ZŠ se zařazováním vhodných pokusů |
| provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, interaktivní tabule a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
| zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
| jsou obeznámeni s různými formami hodnocení žáků a se způsobem klasifikace a zařazují je do příprav na vyučovací hodiny |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Journal of Chemical Education. .
-
Učebnice chemie pro základní školy. .
-
Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Janků, Zdeněk. Školní pokusy z organické chemie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
-
Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha. 1986.
-
RUSEK, M., SLAVÍK, J., BAJVAR, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Praha. 2016.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
|