Předmět: Didaktika chemie 3 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 3 ZŠ
Kód předmětu KCH/D3ZŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
Obsah předmětu
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně- komunikační, metodologické) 2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření) 3. Psychogenetické zákonitosti metodologie žákova poznávání ve výuce chemie 4. Pojmové mapy a výuka chemie, učebnice chemie 5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti 6. Styly učení žáků a výuka chemie 7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení) 8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace 9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie 10. Chemický experiment jako faktor motivace, přírodovědná paradoxa 11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie 12. Hospitační procedury a výuka chemii 13. Sebereflexe učitele chemie V rámci pedagogických výzkumů zjišťujeme, že didakticky orientovaných disciplín a vlastní pedagogické praxe je v přípravě učitelů stále nedostatek. Po zlepšení této situace volají nejen učitelé, ale už i studenti vyšších ročníků pregraduálního studia. Hledání cest ke zlepšení této situace není jednoduché, protože v rámci studia učitelství je třeba brát v úvahu, že hodinové dotace je nezbytné dělit mezi obory předmětové aprobace a studium pedagogicko-psychologických disciplín, tedy na třetiny. Z tohoto důvodu je velmi přínosné zařazení didaktické disciplíny, která by měla být rozšířením uváděných disciplín základních a být jakousi nadstavbou především na poznatky a dovednosti získané v rámci teoretických předmětů (Pedagogika pro učitele ZŠ, Reflexe a hodnocení kvality výuky, Metodologie pedagogického výzkumu).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní organizační formy výuky na ZŠ
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ
Odborné dovednosti
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na ZŠ
charakterizovat základní metody výuky chemie na ZŠ
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými
Odborné dovednosti
plánovat výuku, pracovat s ŠVP, sestavit tematický plán
připravit a realizovat vyučovací hodinu chemie na ZŠ
zařadit dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky
používat základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
  • Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
  • Bílek, M., Rychtera, J. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
  • DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • GANAJOVÁ, M., KALAFUTOVÁ, J., MÜLLEROVÁ, V., SIVÁKOVÁ, M. Projektové vyučovanie v chémii. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2010. ISBN 978-80-8118-058-3.
  • Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
  • JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
  • LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
  • RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr