Vyučující
|
-
Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
-
Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozdíly v pojetí výuky na ZŠ a SŠ, obecné principy analýzy učiva. 2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky. 3. Stavba atomu, koncepce osvojování učiva, struktura elektronového obalu. 4. Periodická soustava, periodický zákon, historie vývoje periodického systému. 5. Chemická vazba, typy vazeb, polarita vazby, slabé vazebné interakce. 6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů. 7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo. 8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní a objemový zlomek, molární koncentrace. 9. Kyseliny a zásady, iontový součin vody, hodnota pH. 10. Soli, vznik solí, hydrogensoli, hydráty solí. 11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice. 12. Oxidačně redukční procesy, vyčíslování koeficientů, elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové. 13. S-prvky, p-prvky, d a f-prvky, obecný model didaktické transformace. V obsahu předmětu jsou v převážné míře analyzovány základní strukturální komponenty učiva obecné a anorganické chemie. Tyto komponenty, které názvoslovně korespondují se strukturou odborné chemie, je třeba posuzovat především z pohledu didaktického, v přednáškách i seminářích jsou analyzovány možné systémy jejich efektivního předávání, včetně předpokladů k reflexi výuky a následnému hodnocení jejich kvality. Významnou součástí předmětu je detailní reflexe testů k daným tématům (resp. vhodně zvolených učebních úloh v nich zahrnutých) psaných studenty na seminářích směrem k rozvoji jejich evaluačních a autoevaluačních schopností v učitelské praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát odborný předmět své aprobace, zejména obecnou a anorganickou chemii |
zvládnout problematiku pedagogicko-psychologických disciplín |
obsáhnout základní znalosti z biologie člověka |
ovládat práci s počítačem a využívat internet |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit dovednosti získané v rámci studia pedagogicko-psychologických disciplín při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat dovednost efektivní interpretace dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek ve vyučování a k tomu účelu také využívat didaktickou techniku |
používat základní metody práce získané při studiu pro koncipování vyučovací hodiny (slovní, demonstrační, praktické, základní metody k procvičování učiva, opakovaní, apod.) |
využívat dovednosti získané při studiu předmětu Propedeutika didaktiky chemie k přípravě a realizaci vyučovací hodiny chemie |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišovat pojmy RVP a ŠVP a získaný poznatek využívat při plánování výuky chemie na SŠ |
prokázat předpoklady k analýze konkrétního učiva obecné a anorganické chemie a výsledky analýzy využít pro přípravu vyučovací jednotky |
ovládat "beze zbytku" učivo obecné a anorganické chemie v úrovni střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat efektivní metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie se zaměřením na obecnou a anorganickou chemii |
realizovat podporu výuky zařazováním dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek specifických pro výuku obecné a anorganické chemie do vyučování |
využívat dataprojektor, případně další didaktickou techniku ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu chemie |
prokázat zvládnutí základních metod a postupů (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, metody samostatné i skupinové práce aj.) v didaktické transformaci učiva obecné a anorganické chemie |
realizovat specifické přístupy při prezentaci učiva obecné a anorganické chemie v práci se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem ve vyučovacích hodinách i laboratorních cvičeních |
uplatňovat při výuce chemie strategie přispívající k formativnímu hodnocení studentů, aby bylo možné reagovat na nezbytnou úpravu výuky odpovídající potřebám žáků |
reflektovat výuku, analyzovat ji a v případě potřeby hledat cestu k pozitivně orientovaným změnám |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Banýr, J., Beneš, P. Chemie pro střední školy. SPN Praha, 2001.
-
Banýr, J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
-
Bílek, M., Rychtera, J. Chemie krok za krokem (+ laboratorní cvičení). MOBY DICK, Praha, 1999.
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
Čipera, Jan. Rozpravy o didaktice chemie II.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0309-8.
-
Čipera, Jan. Rozpravy o didaktice chemie I.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0134-6.
-
Čížek, F., a kol. Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. SPN Praha, 1978.
-
ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy (In: Stuchlíková, I., & Janík, T., et al.: OBOROVÉ DIDAKTIKY: Vývoj-stav-perspektivy). MU Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Flemr, V., Dušek, B. Chemie (obecná a anorganická) I pro gymnázia. SPN Praha, 2007.
-
Greb, E., a kol. Chémia pre základné školy. Slov. PN, 1995.
-
Janík, Tomáš; Miková, Marcela. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
-
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Kolář, K. Chemie pro gymnázia II. SPN, 1997.
-
Kolářová, I. a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus Praha, 1998. ISBN 80-7196-110-8.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Langová, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Mareček, A., Honza, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Olomouc, 2005.
-
Mareček, A., Honza, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Proton, 2014.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
Piaget, J. Psychologie inteligence. SPN Praha, 1966.
-
PROKŠA, M., DROZDÍKOVÁ, A., HALÁKOVÁ, Z., NAGY, T. Didaktika chémie 1, Interpretácia učiva zo všeobecnej chémie vo vyučovaní. Univerzita Komenského Bratislava, 2022. ISBN 9788022354936.
-
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetla aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
Růžičková, K., Kotlík, B. Chemické názvosloví v kostce. Fragment Praha, 2016.
-
Rychtera, J., Bílek, M. Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I. ZČU Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0925-9.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Trtílek, Josef. Školní chemické pokusy. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
|