Předmět: Didaktika chemie 1 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 1 ZŠ
Kód předmětu KCH/DI1ZŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
Obsah předmětu
1. Charakteristika pojetí výuky na ZŠ, obecné principy analýzy učiva 2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky 3. Stavba atomu, valenční elektrony 4. Periodická soustava, periodický zákon, 5. Chemická vazba, molekuly a ionty 6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů 7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo 8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní zlomek 9. Kyseliny a zásady, hodnota pH 10. Soli, vznik solí, nejznámější soli 11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice 12. Elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové 13. Alkalické kovy, halogeny, biogenní prvky, obecný model didaktické transformace Hlavním cílem předmětu je získat dovednost aplikace poznatků získaných při studiu teoretických předmětů (Obecné didaktika, Pedagogická psychologie) na učivo chemie s charakterem výuky obecných zákonitostí, případně na učivu anorganické chemie v rozsahu učiva základní školy. V rámci předmětu jsou také konfrontovány praktické poznatky získané při hospitacích v rámci náslechové praxe (Náslechová praxe - navazující)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat základní znalosti z biologie člověka, zejména z nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervovou činnost - na problematiku didaktiky chemie
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie
přetransformovat znalosti z odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie, do problematiky didaktiky chemie
zvládnout základní znalosti práce s počítačem a internetem
Odborné dovednosti
ovládat aktivně obsah pedagogiky a psychologie a využívat těchto poznatků v praxi
uplatňovat poznatky z biologie člověka
znalosti z odborných předmětů přenášet do didaktiky chemie
využívat internet k vyhledávání informací
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku
chápat princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiku, psychologii, odborné předměty a aplikovat je na problematiku didaktiky chemie
vybrat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volit správný přístup a respektovat při tom základní didaktické zásady
Odborné dovednosti
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů do didaktiky chemie
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu
respektovat didaktické zásady a poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie při přípravě a procvičování jednotlivých fází vyučovací hodiny
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro základní školy. .
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • PROKŠA, M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. UK v Bratislave. 2015.
  • PROKŠA, M., DROZDÍKOVÁ, A.,HALÁKOVÁ, Z., NAGY, T. Didaktika chémie. UK v Bratislave. 2022.
  • RUSEK, M., SLAVÍK, J., BAJVAR, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Praha. 2016.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr