Předmět: Didaktika chemie 2 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 2 ZŠ
Kód předmětu KCH/DI2ZŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
Obsah předmětu
1. Didaktika organické chemie a biochemie, pojetí výuky pro ZŠ 2. Uhlovodíky, přehled, uhlovodíky nasycené 3. Benzín, potrava motorů a podobná aplikativně orientovaná tematika 4. Ropa, zemní plyn, uhlí a jejich zpracování 5. Uhlovodíky nenasycené a aromatické 6. Názvosloví organických sloučenin 7. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté a dusíkaté deriváty 8. Alkoholy chemický a společenský význam problematiky 9. Makromolekulární látky, polymerace 10. Přírodní látky. Sacharidy, fotosyntéza 11. Tuky, vosky, mýdla 12. Bílkoviny, aminokyseliny, základ života 13. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, léčiva, prací prostředky Organická chemie a biochemie mají své stálé místo ve výuce chemii na základní škole. Důležité postavení těchto oborů v systému chemických věd je dáno jejich významem pro společenskou praxi. Žáky a studenty informujeme o předmětech, které nás obklopují a jsou produkty organických a biochemických technologií. Tomuto významu organické chemie a biochemie musí odpovídat i cílevědomé vedení výuky na základní škole, a to jak ve fázi motivace, osvojování a upevňování učiva, tak i ve fázi kontroly a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu v návaznosti na poznatky získané při studiu teoretických předmětů (Obecné didaktika, Pedagogická psychologie). V rámci předmětu jsou také konzultovány praktické aspekty výuky jako podklady pro přípravu na výuku v rámci předmětu Pedagogická praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní organizační formy výuky na ZŠ
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ
Odborné dovednosti
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
prokázat znalost základů pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborných předmětů
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na ZŠ
předvést zvládnutí teorie základních metod výuky na ZŠ a práce s dětmi
zvládnout metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými
Odborné dovednosti
prokázat zvládnutí metodiky plánování výuky, práce se ŠVP a sestavení tematického plánu
prokázat osvojení metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie v 8. a 9. třídě ZŠ se zařazováním vhodných pokusů
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, interaktivní tabule a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
využívat různých forem hodnocení žáků a zařadit je do příprav na vyučovací hodiny
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Journal of Chemical Education.
  • Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. VÚP v Praze 2005, 2005.
  • Naturwissenschaften im Unterricht Chemie.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT Praha, 2017.
  • BANÝR J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
  • BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku. MOBY DICK, 2000.
  • GREB E. a kol. Chémia pre základné školy. Slov. ped. nakl., 1995.
  • Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KOLÁŘ K. Chemie pro gymnázia II. SPN, 1997.
  • PACHMAN E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986.
  • PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN, 1971.
  • PETTY, G.  Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce pro SŠ. Fragment, 2011.
  • RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemie v kostce pro SŠ. Fragment, 2009.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 ? nová generace. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-402-2.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 ? nová generace. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-400-8.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 s nadhledem. Hybridní pracovní sešit. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-401-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr