Vyučující
|
-
Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
-
Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika organické chemie a biochemie, pojetí výuky pro ZŠ 2. Uhlovodíky, přehled, uhlovodíky nasycené 3. Benzín, potrava motorů a podobná aplikativně orientovaná tematika 4. Ropa, zemní plyn, uhlí a jejich zpracování 5. Uhlovodíky nenasycené a aromatické 6. Názvosloví organických sloučenin 7. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté a dusíkaté deriváty 8. Alkoholy chemický a společenský význam problematiky 9. Makromolekulární látky, polymerace 10. Přírodní látky. Sacharidy, fotosyntéza 11. Tuky, vosky, mýdla 12. Bílkoviny, aminokyseliny, základ života 13. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, léčiva, prací prostředky Organická chemie a biochemie mají své stálé místo ve výuce chemii na základní škole. Důležité postavení těchto oborů v systému chemických věd je dáno jejich významem pro společenskou praxi. Žáky a studenty informujeme o předmětech, které nás obklopují a jsou produkty organických a biochemických technologií. Tomuto významu organické chemie a biochemie musí odpovídat i cílevědomé vedení výuky na základní škole, a to jak ve fázi motivace, osvojování a upevňování učiva, tak i ve fázi kontroly a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu v návaznosti na poznatky získané při studiu teoretických předmětů (Obecné didaktika, Pedagogická psychologie). V rámci předmětu jsou také konzultovány praktické aspekty výuky jako podklady pro přípravu na výuku v rámci předmětu Pedagogická praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní organizační formy výuky na ZŠ |
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody |
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu |
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny |
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat znalost základů pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborných předmětů |
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na ZŠ |
předvést zvládnutí teorie základních metod výuky na ZŠ a práce s dětmi |
zvládnout metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací |
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými |
Odborné dovednosti |
---|
prokázat zvládnutí metodiky plánování výuky, práce se ŠVP a sestavení tematického plánu |
prokázat osvojení metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie v 8. a 9. třídě ZŠ se zařazováním vhodných pokusů |
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, interaktivní tabule a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
využívat různých forem hodnocení žáků a zařadit je do příprav na vyučovací hodiny |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Journal of Chemical Education.
-
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. VÚP v Praze 2005, 2005.
-
Naturwissenschaften im Unterricht Chemie.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT Praha, 2017.
-
BANÝR J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
-
BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku. MOBY DICK, 2000.
-
GREB E. a kol. Chémia pre základné školy. Slov. ped. nakl., 1995.
-
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
KOLÁŘ K. Chemie pro gymnázia II. SPN, 1997.
-
PACHMAN E. a kol. Speciální didaktika chemie. Praha: SPN, 1986.
-
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN, 1971.
-
PETTY, G. Moderní vyučování.. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce pro SŠ. Fragment, 2011.
-
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemie v kostce pro SŠ. Fragment, 2009.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 ? nová generace. Příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-402-2.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 ? nová generace. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-400-8.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P., ŠMÍDL, M., PELIKÁNOVÁ, I. Chemie 9 s nadhledem. Hybridní pracovní sešit. Plzeň: Fraus, 2018. ISBN 978-80-7489-401-5.
|