Předmět: ICT ve výuce chemie

« Zpět
Název předmětu ICT ve výuce chemie
Kód předmětu KCH/ICTV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.
  • Šrámová Alena, Mgr.
  • Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základy typografie. Počítač ve výuce chemie. Textové editory, tabulkové procesory ve výuce chemie. Tvorba prezentací pomocí Microsoft Power Pointu pro výuku chemie. Elektronické informační zdroje - chemické databáze. Výukové programy v chemii. Modelování a kreslení chemických struktur pomocí kreslících programů. Internet pro chemiky, Web pro chemiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvovat základní chemické disciplíny
zvládnout základní znalost práce s PC
zvládnout znalost práce s PC ve Wordu
zvládnout znalost práce s PC v Excelu
zvládnout základní znalost práce v PowerPointu
Odborné dovednosti
dokázat aplikace poznatků ze základních chemických disciplín
provádět základní operace s WORDEM
zvládnout základní operace s Excelem
provádět základní operace s PowerPointem
Výsledky učení
Odborné znalosti
schopnost aplikovat výpočetní techniku do výuky chemie
zhodnotit kvalitu výukového programu a posoudit jeho použitelnost pro školní výuku
využívat internetové služby (chemické databáze, animace, simulace...) k přípravě na výuku chemie
vyhledávat aktualizace, aplikace, příklady z praxe, a další zajímavosti na internetu, zhodnotit jejich validitu a použitelnost a zařazovat je do výuky chemie
Odborné dovednosti
vytvořit soubory v textovém nebo tabulkovém editoru pro potřeby výuky chemie
vytvořit prezentaci pro potřeby výuky chemie
sestavit chemickou strukturu nebo aparaturu pomocí kreslicího chemického softwaru
použít spojení PC s výukovými měřícími jednotkami pro laboratoř chemie (např. dodávané měřící aparatury firmou Vernier)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Výuka chemie s počítačem : Chemický didaktický software, testy a testování s počítačovou podporou, počítač a školní chemický experiment. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-769-2.
  • Jančář, Luděk; Lukáš, Ivan. Chemická informatika. 1. díl, Internet a chemie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2757-6.
  • Šilhánek, Jaroslav. Chemická informatika. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2002. ISBN 80-7080-465-3.
  • Šilhánek, Jaroslav. Úvod do chemické informatiky. 1. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 1999. ISBN 80-7080-218-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní