|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. seminář + 2. seminář Informace a informatika. Základní principy a funkce sdílení odborných a vědeckých informací. Odborná a vědecká komunikace. 3. seminář + 4. seminář Primární a sekundární informace. Zpracování informací, referátové služby, výběr encyklopedických, tabulkových a příručkových zdrojů. 5. seminář + 6. seminář Moderní informační technologie. Textový dokument a jeho počítačová forma. Ukládání a vyhledávání informací pomocí počítačových technologií. Organizace databázových služeb. 7. seminář + 8. seminář Chemická sloučenina, její struktura a systematické zařazení. Struktura informačních zdrojů v chemii. Beilsteins Handbuch der organischen Chemie. Gmelins Handbuch der anorganischen Chemie. Chemical Abstracts. Elektronické báze dat. 9. seminář + 10. seminář Primární chemická literatura. Vědecké a odborné časopisy, citační praxe publikací. Patentové informace. 11. seminář + 12. seminář Metodika vyhledávání informací. Průběžné sledování informací. Provádění rešerší - zpětné vyhledávání informací.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vytvořit podle názvu vzorec chemické látky |
| vytvořit podle vzorce název |
| vyčíslit chemickou rovnici |
| charakterizovat logické operátory NOT, AND, OR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s internetovým prohlížečem na uživatelské provni |
| formulovat zadání dotazu s využitím logických operátorů |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat základní báze dat v chemické oblasti |
| vysvětlit principy třídění chemických látek v bázích dat |
| charakterizovat princip zpracování údajů ve Web of Science, resp. Chemical Abstracts |
| Odborné dovednosti |
|---|
| formulovat dotaz do WOS |
| vyhledat na základě částečných údajů primární zdroj informace |
| vyhledat s využitím internetových zdrojů informace o zadané látce |
| formulovat správným způsobem odkaz na zdroj informace |
| posoudit podle zdroje informace její správnost (důvěryhodnost) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Hanč a kol. Chemické a farmaceutické informační systémy. SNTL Praha, 1982.
-
Mindl Jaromír, Panchartek Josef. Velký chemický slovník: Část anglicko-česká. VŠCHT Praha (1. vydání), 2012. ISBN 978-80-7080-793-4.
-
Mindl Jaromír, Panchartek Josef. Velký chemický slovník: Část česko-anglická. VŠCHT Praha (1. vydání), 2012. ISBN 978-80-7080-792-7.
-
Smetáček, Vladimír. Informatická výchova : Určeno pro posl. fak. pedagog., učitele ČJ a odb. předmětů na stř. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Šašková V. Chemická literatúra a chemické informácie. Alfa Bratislava, 1981.
-
Šilhánek J. Chemická literatura. SNTL Praha, 1983.
-
Šilhánek J. Chemická literatura. VŠCHT Praha, 2002. ISBN 80-7080-465-3.
|