Předmět: Propedeutika výuky chemie

« Zpět
Název předmětu Propedeutika výuky chemie
Kód předmětu KCH/PVCHE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
  • Šrámová Alena, Mgr.
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět didaktiky chemie, didaktika obecná a speciální, systém pojetí výuky chemii, didaktika jako vědní disciplína a její uplatňování v praxi prostřednictvím reflexe a výzkumů výuky. 2. Učitel chemie odborník nebo pedagog? Analytická reflexe a výzkumy výuky jako podpora spojování odborné a pedagogické složky v učitelské praxi. Autorita učitele, problematika psychodidaktické transformace. 3. Cíle výuky chemii, formulace a konkretizace cíle a reflexe jejich dosahování ve výuce, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, vědecký a didaktický systém učiva. 4. Rámcový vzdělávací program. Vzdělávací oblast Člověk a příroda, učební plány a osnovy, tematický plán, příprava učitele na vyučování chemii, strategie 2030+. 5. Organizační formy výuky, vyučovací hodina základního typu, instruktivní a konstruktivní pojetí výuky chemii. 6. Další formy výuky (laboratorní práce, exkurze, volitelné a nepovinné formy výuky chemii), dětská muzea. 7. Metody výuky chemii, slovní, názorné a praktické metody, aktivizační principy výuky chemii, učebnice chemie. 8. Experimentální podpora výuky, demonstrační a žákovský experiment, metodika experimentální činnosti. 9. Bezpečnostní předpisy pro zacházení s chemickými látkami, nebezpečné látky a přípravky, mimořádné události. 10. Materiální prostředky názorné výuky, metodika manipulace s materiálními didaktickými prostředky, specializované učebny chemie, laboratorní výuka, učební pomůcky a autorský zákon. 11. Zpětnovazební procesy ve výuce chemie, prověřování a hodnocení vědomostí žáků. Uplatnění obecných poznatků o zpětnovazebních procesech při reflexi a evaluaci výuky. 12. Učební úlohy ve vyučování chemii, klasifikace, typologie a taxonomie úloh. 13. Základní principy motivace výuky chemii.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat své zkušenosti s výukou chemie na SŠ
použít základní poznatky z pedagogiky, psychologie (východiskem jsou také znalosti získané při studiu KPG/ZRHV a KPG/RHV)
orientovat se v základních principech systému obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie a biochemie
Odborné dovednosti
využívat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ pro úspěšnou strukturaci
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů pro edukační účely
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se bezproblémově v problematice základních obecných otázek didaktiky chemie
respektovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy
uplatňovat získané poznatky s ohledem na specifický charakter chemie jako vědy přírodovědného zaměření
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizuje je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
Odborné dovednosti
popisovat specifika výuky chemie na SŠ
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny
formulovat a konkretizovat cíle výuky se zaměřením na vybrané chemické učivo
konkretizovat chemické učivo z obecné podoby RVP do tematického plánu
realizovat výběr vhodného chemického experimentu pro podporu výuky
uplatňovat zpětnovazební procesy s ohledem na specifika chemického učiva
dovednost manipulovat s chemikáliemi a nádobím dle zásad bezpečnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Test,
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro ZŠ, SŠ a gymnázia.
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr