Vyučující
|
-
Nodzyńska-Moroń Małgorzata Krystyna, Doc.
-
Šrámová Alena, Mgr.
-
Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět didaktiky chemie, didaktika obecná a speciální, systém pojetí výuky chemii, didaktika jako vědní disciplína a její uplatňování v praxi prostřednictvím reflexe a výzkumů výuky. 2. Učitel chemie odborník nebo pedagog? Analytická reflexe a výzkumy výuky jako podpora spojování odborné a pedagogické složky v učitelské praxi. Autorita učitele, problematika psychodidaktické transformace. 3. Cíle výuky chemii, formulace a konkretizace cíle a reflexe jejich dosahování ve výuce, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, vědecký a didaktický systém učiva. 4. Rámcový vzdělávací program. Vzdělávací oblast Člověk a příroda, učební plány a osnovy, tematický plán, příprava učitele na vyučování chemii, strategie 2030+. 5. Organizační formy výuky, vyučovací hodina základního typu, instruktivní a konstruktivní pojetí výuky chemii. 6. Další formy výuky (laboratorní práce, exkurze, volitelné a nepovinné formy výuky chemii), dětská muzea. 7. Metody výuky chemii, slovní, názorné a praktické metody, aktivizační principy výuky chemii, učebnice chemie. 8. Experimentální podpora výuky, demonstrační a žákovský experiment, metodika experimentální činnosti. 9. Bezpečnostní předpisy pro zacházení s chemickými látkami, nebezpečné látky a přípravky, mimořádné události. 10. Materiální prostředky názorné výuky, metodika manipulace s materiálními didaktickými prostředky, specializované učebny chemie, laboratorní výuka, učební pomůcky a autorský zákon. 11. Zpětnovazební procesy ve výuce chemie, prověřování a hodnocení vědomostí žáků. Uplatnění obecných poznatků o zpětnovazebních procesech při reflexi a evaluaci výuky. 12. Učební úlohy ve vyučování chemii, klasifikace, typologie a taxonomie úloh. 13. Základní principy motivace výuky chemii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat své zkušenosti s výukou chemie na SŠ |
použít základní poznatky z pedagogiky, psychologie (východiskem jsou také znalosti získané při studiu KPG/ZRHV a KPG/RHV) |
orientovat se v základních principech systému obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie a biochemie |
Odborné dovednosti |
---|
využívat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ pro úspěšnou strukturaci |
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů pro edukační účely |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se bezproblémově v problematice základních obecných otázek didaktiky chemie |
respektovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy |
uplatňovat získané poznatky s ohledem na specifický charakter chemie jako vědy přírodovědného zaměření |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizuje je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
Odborné dovednosti |
---|
popisovat specifika výuky chemie na SŠ |
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu |
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
formulovat a konkretizovat cíle výuky se zaměřením na vybrané chemické učivo |
konkretizovat chemické učivo z obecné podoby RVP do tematického plánu |
realizovat výběr vhodného chemického experimentu pro podporu výuky |
uplatňovat zpětnovazební procesy s ohledem na specifika chemického učiva |
dovednost manipulovat s chemikáliemi a nádobím dle zásad bezpečnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice chemie pro ZŠ, SŠ a gymnázia.
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|