Course: Seminar on the Methodology of Teaching Chemistry for SS Teachers

« Back
Course title Seminar on the Methodology of Teaching Chemistry for SS Teachers
Course code KCH/SDCHS
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Rychtera Jiří, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
Individual preparation for sub-themes of chemistry for high school, the preparation for lessons, outline of the course of lessons and discussion about the happiness of usability specific steps to (teaching) lessons.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Students' portfolio, Task-based study method, Students' self-study, Seminar
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Individual project (40) - 10 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
znát obsah RVP pro SŠ a ŠVP některých SŠ
zvládnut metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní
zvládnut metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie na nižším stupni gymnázia, na vyšším stupni gymnázia, na SOŠ a SOU, se zařazováním vhodných pokusů, s respektováním věkových zvláštností a zaměřením příslušných škol
Skills
zvládnut metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím didaktické techniky
zvládnut problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie, odborných předmětů a didaktiky
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
vycházet při přípravě na vyučovací hodinu z tematických plánů pro vyučování chemie na SŠ
learning outcomes
Knowledge
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody
ovládat základy pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborné předměty
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovacích, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
Skills
zhotovit přípravy na hodiny chemie na nižším stupni gymnázia se zaměřením na skupinovou práci, využitím názorných pomůcek, zařazením vhodných pokusů
zvládnout přípravy na hodiny chemie na vyšší stupeň gymnázia se zaměřením na využití didaktické techniky, názorných pomůcek, zařazením vhodných pokusů, do výkladové části vyučovací hodiny včlenit prezentaci
ovládat přípravy na hodiny chemie na vyšší stupeň gymnázia se zaměřením na organickou chemii, se zařazením různých forem hodnocení žáků , motivačních úloh, přípravou testu z probírané nebo opakované látky
zhotovit přípravy na hodiny chemie na vyšší stupeň gymnázia z biochemie, se zaměřením na skupinovou výuku, se zadáním úkolů, při jejichž řešení žáci vyhledávají odpovědi na stránkách internetu a v přiložené odborné literatuře
připravit osnovu a nástin průběhu projektu na vybrané téma
teaching methods
Knowledge
Seminar
Task-based study method
Self-study of literature
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Project
Recommended literature
  • Učebnice chemie pro gymnázia 1., 2., 3., 4. roč.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • Časopisy. Biologie,.
  • Časopisy. Chemie,.
  • Časopisy. Vesmír.
  • Časopisy. Zeměpis.
  • Čtrnáctová H. Výběr a strukturace učiva chemie. Praha, 1982.
  • Holada, Karel. Speciální didaktika chemie : Antologie reprintovaných článků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
  • Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Chemistry (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter