Vyučující
|
-
Klečka Milan, Mgr. Ph.D.
-
Štěpánková Jitka, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cvičení jsou zaměřena na experimentální činnost budoucích učitelů chemie na základních školách a jsou praktickou aplikací znalostí získaných v rámci předmětu Didaktika chemie 1 ZŠ. Studenti prokazují teoretické znalosti potřebné k vysvětlení průběhu jednotlivých chemických dějů, zvládnutí základních laboratorních technik a získávají dovednosti spojené s demonstrací experimentů při výuce chemie na základní škole. Na základě získaných zkušeností s experimenty se připravují na výuku v rámci předmětu Pedagogická praxe. 1) Vodík 2) Kyslík 3) Halogeny 4) Sloučeniny halogenů 5) Síra 6) Dusík a fosfor
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 44 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 44 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 16 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnut problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
zvládnut základní znalosti z odborných předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a základů didaktiky chemie |
mít přehled o piktogramech, h-větách, p-větách, zásadách bezpečné práce v chemické laboratoři |
znát postup práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek |
Odborné dovednosti |
---|
předvést schopnost provádět jednoduché metodiky práce s respektováním všech pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
prokázat schopnost poskytnout 1. pomoc při krvácení, poleptání, popálení, úrazu elektrickým proudem, bezvědomí, zasažení jedovatou látkou |
předvést zvládnutí základních laboratorních technik - práce se sklem, filtrace, krystalizace, destilace, sublimace, chromatografické dělení, titrace |
doložit schopnost sestavovat jednoduché aparatury k jednotlivým laboratorním technikám |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
při přípravě pokusů uplatňovat základní znalosti z odborných předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a základy didaktiky chemie |
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek |
prostudovat návody na připravovanou skupinu pokusů a rozdělit je na pokusy vhodné pro práci žáků a na pokusy demonstrační prováděné učitelem |
připravit teoretické vysvětlení principu každého prováděného pokusu a závěry, které z daného pokusu vyplývají |
Odborné dovednosti |
---|
předvést pokusy z celého souboru vyzkoušených pokusů s metodickým návodem |
vysvětlit průběh a princip každého prováděného pokusu s vyvozením závěrů |
zvládnout žákovské i demonstrační pokusy k tématu kyslík, vodík, halogeny, síra a dusík |
při provádění pokusů důsledně dodržovat správné metodické postupy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
ADAMCOVÁ, R., MAREŠ, S., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
Beneš P., Macháčková J. 2OO chemických pokusů. MF, 1976.
-
Čtrnáctová, Hana; Halbych, Josef. Didaktika a technika chemických pokusů : Určeno pro posl. přírodovědecké fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-700-1.
-
Čtrnáctová, Hana. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Vyd. 1. Praha : Prospektrum, 2000. ISBN 80-7175-057-3.
-
Halbrych, J.; Novotný, V.; Čtrnáctová, H. Didaktika školního chemického pokusu. Praha: SPN, 1985.
-
Pachmann, Eduard. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. : Praktická cvičení z didaktiky chemie pro pětileté studium učitelství chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
Spurná M., Švehlík Z. Praktická cvičení z didaktiky chemie. Olomouc, 1981.
|