Předmět: Toxikologie

« Zpět
Název předmětu Toxikologie
Kód předmětu KCH/TOX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdlička Jan, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. přednáška + 2. přednáška Biochemické markery otrav. Hlavní odvětví toxikologie. Cesty vstupu nox do organismu, možnosti prevence. Terapeut. šíře, tolerance, návykovost jedů. Hlavní kinetické parametry metabolismu a vylučování jedů, význam kompartmentů; závislost účinku na dávce a koncentraci jedů. Hlavní typy cílových účinků nox na organismus. Střední smrtná dávka, nejnižší smrtná dávka, nejvyšší přípustné koncentrace, přijatelná denní dávka jedu, koeficient kumulace. QSAR. 3. přednáška Běžné způsoby testování toxicity a mutagenity látek. Biologické expoziční testy. Dvě fáze biotransformací. 4. přednáška Zdravotní škodlivost prvků C, Si, Pb, sloučenin dusíku. Zdravotní škodlivost P, As, Sb, Bi. 5. přednáška Zdravotní škodlivost kyslíku, volných radikálů kyslíku a peroxidů. 6. přednáška Zdravotní škodlivost síry a selenu. Toxikologie fluoru, chloru, bromu, jodu a jejich sloučenin. 7. přednáška Zdravotní škodlivost mědi a stříbra. Toxikologie zinku, kadmia, rtuti, chromu, manganu, kobaltu, železa, niklu. 8. přednáška Zdravotní škodlivost a nebezpečnost alifatických uhlovodíků. Zdravotní škodlivost a nebezpečnost aromatických uhlovodíků. 9. přednáška Toxicita ethanolu a methanolu. Toxikologie glykolů, fenolu, kresolů. 10. přednáška Toxicita alifat. halogenuhlovodíků, nitro-, amino- a hydrazinových derivátů uhlovodíků. Zdravotní škodlivost aldehydů a ketonů. Toxikologie esterů anorganických a organických kyselin. 11. přednáška Toxikologické charakteristiky radioaktivních látek. Definice jedů, žíravin, omamných a psychotropních látek; zásady získávání a uchovávání jedů. 12. přednáška Zásady práce s jedy. Definice a klasifikace hořlavin. Zásady poskytování první pomoci při otravě chemickou látkou. Zásady první pomoci při poleptání a popálení, při poranění oka.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat jednotlivé typy chemických sloučenin
charakterizovat typy chemických reakcí
charakterizovat základní metabolické procesy
Odborné dovednosti
vyhodnotit kvalitativní a kvantitativní složení zkoumaných systémů
pracovat s dostupnou literaturou a elektronickými zdroji
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
klasifikovat produkty lidské činnosti na základě znalosti toxikologických vlastností látek
vysvětlit toxicitu jednotlivých prvků a chemických sloučenin
Odborné dovednosti
posoudit nebezpečnost toxických látek pro chování a rozvoj člověka
aplikovat teoretické znalosti z oboru toxikologie do praxe
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Jílek, T. Vybrané kapitoly z toxikologie I, II. Plzeň, 1998.
  • Kvasničková E. Xenobiochemie. UK Praha, 1996.
  • LINHART I. Toxikologie: Interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky. VŠCHT, Praha, 2014. ISBN 978-80-7080-877-1.
  • MC GACHY, L., TOMÁŠOVÁ, P., ROŠKOVÁ, Z. Toxikologie a ekotoxikologie I. VŠCHT Praha, 2021. ISBN 978-80-7592-097-3.
  • Prokeš J. a kol. Základy toxikologie I. a II.. Karolinum Praha, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Chemické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Chemické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní