|
Vyučující
|
-
Martinčík David, JUDr. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do teorie mezinárodního obchodu Ricardiánský model, specifické výrobní faktory a rozdělování důchodů Heckscher-Ohlinův model, standardní model mezinárodního obchodu Výnosy z rozsahu, firmy v globální ekonomice Nástroje a teorie obchodní politiky Obchodní politika v rozvojových zemích, kontroverze obchodní politiky Národní účetnictví a platební bilance Měnové kurzy: měny jako aktiva, peníze, úrokové míry a měnové kurzy Cenová hladina a měnové kurzy v dlouhém období Produkce a měnové kurzy v krátkém období, fixní kurzy Mezinárodní měnový systém, teorie optimálních měnových zón a evropské zkušenosti Globalizace finančních trhů: příležitosti a krize, rozvojové země: růst, krize a reformy
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 56 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní makroekonomické veličiny |
| vysvětlit základní mikroekonomické veličiny |
| vysvětlit základní mikroekonomické modely |
| vysvětlit základní makroekonomické modely |
| popsat principy fungování dílčích trhů |
| popsat principy fungování národního hospodářství včetně interakce se zahraničím |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat hodnoty mikroekonomických a makroekonomických veličin |
| rozlišit základní mikroekonomické a makroekonomické přístupy podle jejich předpokladů |
| odhadnout chování mikroekonomických subjektů nebo makroekonomického systému při změně jednoho z parametrů modelu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní teorie mezinárodní ekonomie |
| rozlišit tyto teorie podle jejich předpokladů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti teorií na reálné situace |
| odhadnout reakci otevřené ekonomiky na změnu vstupních parametrů modelu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Appleyard, Dennis R. International Economics. 2. vydání. USA : Irwin, 1995. ISBN 0-256-14365-X.
-
Feenstra, Robert C.; Taylor, Alan M. International economics. 2nd ed. New York : Worth Publishers, 2012. ISBN 978-1-4292-3118-3.
-
KRUGMAN, P.; OBSTFELD, M. International Economics: Theory and Policy - 7 th Edition. Addison Wesley. ISBN 0321293835.
-
Salvatore, Dominick. International economics. 2nd ed. Macmillan Publishing : New York, 1987. ISBN 0-02-405360-0.
|