|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Národní osvobození, počátky industrializace a rozvoj ekonomických vztahů s Evropou Postavení českých zemí jako nejprůmyslovější oblasti Rakousko-Uherska na počátku 20. století Důsledky 1. světové války na ekonomickou strukturu Rozpad Rakousko-Uherska a vznik Československé republiky, ekonomické dopady Ekonomický vzestup ve 20. letech Velká hospodářská krize a její důsledky pro ekonomickou situaci ve 30. létech Vznik Protektorátu a zapojení do válečné ekonomiky Poválečná obnova v podmínkách zostřeného politického boje Nástup centrálního plánování a budování autarkní ekonomiky 50. léta ekonomický voluntarismus a hledání cest ke stabilizaci 60. léta částečná stabilizace a snaha o reformy 70. léta normalizace a důsledky strukturálních krizí 80. léta stagnace a neschopnost přizpůsobení se novým ekonomickým podmínkám
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| předmět nevyžaduje žádné speciální předchozí znalosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| využívat základní dovednosti učení získané na střední škole |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| uvést základní etapy vývoje české ekonomiky |
| identifikovat základní problémy české ekonomiky v jednotlivých historických etapách |
| vysvětlit příčiny vývoje hospodářské politky v jednotlivých historických etapách |
| uvést do souvislostí politická a ekonomická opatření v jednotlivých historických etapách |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretické poznatky na modelové ekonomické situace |
| odhadnout reakci ekonomického systému na změnu vstupního parametru modelu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Geršlová, Jana; Sekanina, Milan. Lexikon našich hospodářských dějin : 19. a 20. století v politických a společenských souvislostech. 1. vyd. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-178-7.
-
Průcha, Václav. Hospodářské a sociální dějiny Československa 1918-1992. 1. díl, Období 1918-1945. Brno : Doplněk, 2004. ISBN 80-7239-147-X.
|