Course: Introduction to Business Management

« Back
Course title Introduction to Business Management
Course code KET/TASE
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech, English
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Švehla Michal, Ing.
  • Tupa Jiří, Doc. Ing. Ph.D.
  • Fremr David, Ing.
  • Štáhl Pavel, Ing.
Course content
1. Introduction to course, business management trends 2. Economic relation in the electrical engineering industry and markets 3. Company and its function, company association 4. Fundamentals of business strategic management 5. Management of business processes 6. Marketing and marketing mix 7. Electrical engineering product and innovation. 8. Innovation planning 9. Introduction to financial management and planning 10. Electronic communication for business processes 11. Logistic and resource management and planning 12. Audit in the electrical engineering company 13. Legislative and specific condition for business in the electrical engineering industry The industrial experts take part on the lecture in the course.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Task-based study method, Seminar classes
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 14 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
No particular prerequisites specified.
Skills
No particular prerequisites specified.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
shrnout metody analýzy trhu
popsat základní atributy elektrotechnického trhu
popsat základní tržní vztahy a způsoby, kterými lze ovlivnit chováníi spotřebitele
popsat přístupy pro inovace výrobků a služeb v elektrotechnice
Skills
identifikovat základní atributy elektrotechnického trhu
aplikovat základní právní normy pro vstup elektrotechnikcých výrobků na trh
aplikovat základní metody pro řízení rizik v dodavatelsko odběratelských vztazích
používat prohloubené komunikační a prezentační schopnosti
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Task-based study method
Students' portfolio
Seminar classes
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Task-based study method
Students' portfolio
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Test
Seminar work
Recommended literature
  • Zákon č. 59/98 o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku.
  • Kotler, Philip. Moderní marketing. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2.
  • Steiner, František; Machač, Jan; Novák, Tomáš. Integrované systémy řízení a jejich aplikace v oblasti výroby - cvičení. [Plzeň] : SmartMotion, 2013. ISBN 978-80-87539-44-6.
  • Steiner, František; Machač, Jan; Novák, Tomáš. Integrované systémy řízení a jejich aplikace v oblasti výroby. [Plzeň] : SmartMotion, 2013. ISBN 978-80-87539-43-9.
  • Synek, Miloslav. Manažerská ekonomika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0515-X.
  • Tomek, Gustav; Vávrová, Věra. Výrobek a jeho úspěch na trhu. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0053-0.
  • Vlček, Dalibor; Satinský, Alexej. Zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky. díl 2.. Havířov : Iris, 1998.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Electrical Engineering Study plan (Version): Commercial Electrical Engineering (16) Category: Electrical engineering, telecommunication and IT 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer