Lecturer(s)
|
-
Kott Otto, MUDr. CSc.
-
Mistrová Eliška, MUDr. Ph.D.
-
Eberlová Lada, doc. MUDr. Ph.D.
|
Course content
|
Lectures 1. Planes and directions. Tissues. Bone connections. Joint. GIT - Part I (oral cavity - contents, pharynx, esophagus, stomach). 2. GIT - Part II (small and large intestine). 3. GIT - Part III (liver, pancreas, organ projections). 4. Respiratory system. Mediastinum. 5. Urinary system. Female reproductive system - Part I (external, internal genitalia). 6. Female reproductive system - Part II (internal genitalia, menstrual cycle). Male reproductive system - overview. 7. Cardiovascular system - Part I (wall structure, division of the heart). Heart. 8. Aortic system. 9. Cardiovascular system - Part II (venous and lymphatic system, spleen). 10. Cardiovascular system - Part III - fetal circulation. NS - division. CNS - overview. 11. PNS - division, spinal and cranial nerves, autonomic nerves. Practicals 1. Skeletal system - division. Skull - division. Skull of a newborn. 2. Skeleton of the trunk and limbs. Axial skeleton. 3. Pelvis - structure, dimensions. 4. Pelvic floor muscles. 5. GIT, respiratory system - demonstration of organs. 6. Examination - pelvis (structure, dimensions, connections, pelvic floor muscles) 7. Urinary system - demonstration of organs. 8. Female reproductive system - demonstration of organs. 9. Examination - GIT + respiratory system. Heart - demonstration 10. Examination - urinary system, male and female reproductive system 11. Examination - heart, arterial and venous system. PNS - spinal and cranial nerves
|
Learning activities and teaching methods
|
Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Students' self-study
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 36 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 24 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
No particular prerequisites specified. |
learning outcomes |
---|
popsat stavbu anatomických orgánů lidského těla |
definovat uložení struktur a orgánů v tělesných dutinách |
charakterizovat druhy tkání ve stěnách anatomických struktur a orgánů |
Skills |
---|
ovládat hierarchii lidského organismu (buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy) |
identifikovat jednotlivé struktury lidského těla na anatomických modelech či schématech |
k orientaci na lidském těle vycházet ze základní anatomické polohy a používat v latině definovaných směrů |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Multimedia supported teaching |
Skills demonstration |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Dylevský, I. Somatologie. Olomouc, Epava, 2000.
-
Feneis, H. Anatomický obrazový slovník. Grada, 1996.
-
Fiala,P., Valenta,J.Eberlová,L. Anatomie pro bakalářské studium. Karolinum, Praha, 2004.
-
Kott, O. Anatomie pro fyzioteapeuty. Nervová soustava. Plzeň, DTP Maurea, 2000.
-
Kott, O. Anatomie pro fyzioterapeuty. Kineziologie. Plzeň, DTP Maurea, 2000.
-
Kott, O., Petříková, I. Vybrané kapitoly anatomie gastrointestinálního a respiračního systému.. ZČU, Plzeň, 2009.
-
Kott, O. Předpoklady pohybu. ZČU, Plzeň, 2009.
|