Course: Physiotherapy of Children

« Back
Course title Physiotherapy of Children
Course code KFE/FD
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Zahradnická Ilona, PhDr.
Course content
1. Physiological development of children under 3 years of age. 2. Milestones in development, pathological deviations. 3. Handling - theory and practice. 4. Vojt's reflex locomotion in children up to 1 year. 5. Pathological development - oblique neck, persistent head predilection, hip dysplasia, central coordination disorder. 6. Central coordination disorder. 7. Persistence of primary reflexes. 8. Practical advice - choosing a stroller, car seat, swaddling, carrier. 9. Development of gait, baby's foot, choice of shoes. 10. The importance of developmental kinesiology as a diagnostic tool. 11. Repetition, videos, analysis of videos.

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 22 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to describe the division of childhood and characterize the individual age periods
Skills
to test the psychomotor development of an individual
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
characterises the individual developmental stages
describes the development of a healthy child in the individual trimenons
characterises pathological development in the individual developmental stages
explains the differences between the use of the Vojta method, handling and dynamic neuromuscular stabilization
enumerates the consequences of deviations from normal development
Skills
analyses the child's development at each stage
creates a therapy plan
formulates qualitative and quantitative changes in development
designs therapy through handling
carries out practical handling
evaluates the results of therapy
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Skills
Skills demonstration
Practicum
Competences
Task-based study method
Practicum
Skills demonstration
assessment methods
Knowledge
Test
Skills
Skills demonstration during practicum
Competences
Test
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Čápová, Jarmila. Od posturální ontogeneze k terapeutickému konceptu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7329-418-2.
  • Dylevský, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc : Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.
  • Hellbrügge, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte : psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
  • KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
  • KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě 2. 100 her a nápadů pro děti do 4 let. 1. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-7053-4.
  • KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě. 99 nápadů jak si hrát s miminkem 2. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-5313-1.
  • Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
  • Skaličková-Kováčiková, Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktická informace nejen pro rodiče. Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-11-0294-0.
  • Skaličková-Kováčiková,Věra. Vojtova metoda není jen technika. 1. vyd.. Olomouc: RL-Corpus, 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
  • VOJTA,Václa;PETERS, Annegret. Vojtův princip. 3. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
  • VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy. Opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd.. Statenice: Fronte, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester