|
Vyučující
|
-
Mistrová Eliška, MUDr. Ph.D.
-
Kott Otto, MUDr. CSc.
-
Knappová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Špottová Petra, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Vnitřní prostředí organismu - celková tělesná voda, tělní tekutiny, krev a první pomoc při krvácení. Problematika imunitního systému, očkování a první pomoc při šokových stavech. Kardiovaskulární soustava - parametry srdeční činnosti, vliv pohybové aktivity na srdeční činnost, měření TK a TF v klidu / při zátěži, jednoduché terénní zátěžové testy. Respirační soustava - respirace + ventilace, ventilační parametry, možnosti ovlivnění dechových objemů prostřednictvím pohybové aktivity. Kardiopulmonální resuscitace. Trávicí soustava - mechanické + chemické trávení, fyziologie vstřebávání živin, problematika sportovní výživy a doplňků stravy. Látkový a energetický metabolismus. Vylučovací soustava - pitný režim sportovce. Stavba a funkce kůže, termoregulace. První pomoc - popáleniny. Endokrinologie - látkové řízení, přehled a funkce endokrinních žláz, problematika obezity a diabetes mellitus ve vztahu k pohybové aktivitě. Nervové řízení - CNS + periferní nervstvo - somatické a vegetativní řízení. První pomoc při epileptickém záchvatu. Fyziologie pohybového aparátu, problematika svalové kontrakce, reflexní řízení. Aplikovaná fyziologie pohybových činností.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit biologii člověka v rozsahu učiva gymnázia |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navázat na znalosti získané v předmětu anatomie |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| v návaznosti na znalosti anatomické vysvětlí fyziologické pojmy jednotlivých orgánových soustav |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledává v odborné literatuře články související s problematikou biomedicínských disciplin a zpracovává k nim anotaci se závěry |
| aplikuje teoretické znalosti fyziologie lidského těla na modelové situace z oblasti tělesné výchovy a sportu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kott, Otto. Předpoklady pohybu. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7043-786-5.
-
Máček, Miloš; Radvanský, Jiří. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
-
Orel, Miroslav. Anatomie a fyziologie lidského těla : pro humanitní obory. Vydání 1. 2019. ISBN 978-80-271-0531-1.
-
ROKYTA, R. a kol. Fyziologie. 3.přeprac.vydání.. Praha : Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-238-1.
-
Rokyta, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-45-5.
|