|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Testování základních pohybových schopností ve sportu a základní principy jejich rozvoje 2. Testování funkční výkonnosti seniorů terénními testy 3. Využití sporttesteru v pohybové aktivitě 4. Motivace k pohybové aktivitě a pojem cvičení pro zdraví 5. Hypokineze a civilizační choroby 6. Obecná doporučení při preskripci pohybové aktivity s ohledem na zdraví jedince 7. Pohybové aktivity aerobního charakteru 8. Pohybové aktivity s důrazem na koordinaci 9. Pohybové aktivity vhodné pro udržení funkčního stavu jedince
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základní schéma cvičební jednotky |
| definovat odlišnost při vedení cvičební jednotky |
| popsat dopad involučních změn na výkonnost jedince |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vedení cvičební jednotky pro rozvoj kondice a podpory správného držení těla |
| zvolit vhodná/nevhodná cvičení pro danou skupinu jedinců s ohledem na věk a celkový stav a kondici |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat a popsat vhodné metody testování kondiční úrovně sportovců a seniorů |
| definovat dopad hypokineze na lidské zdraví |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat práci se sporttesterem |
| vyšetřit seniora vhodnou metodou testování |
| vést skupinové lekce s ohledem na stanovené cíle cvičení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Dobeš, Miroslav; Dobešová, Petra. Cvičíme na velkém míči : 150 cviků pro zábavné domácí cvičení určené téměř všem věkovým kategoriím. 1. vyd. Havířov : DOMIGA, 1996. ISBN 80-902222-0-X.
-
DOVALIL, J., a kol. Trénink a výkon ve sportu. Praha: Olympia. ISBN 978-80-7376-130-1.
-
Kalvach, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Karolínum, 1997.
-
Máček, M. - Vávra,J. Fyziologie a patofyziologie tělesné zátěže. Praha, 1988.
-
Placheta Z. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha, Grada, 1999.
-
Stejskal, P. Obesity, energy balance and its regulation. Gymnica. Olomouc,, 2000.
-
Stejskal, P. Preskripce trvání tréninku, jeho energetického výdeje a týdenní frekvence v rámci aerobní části programu tělesné aktivity. Med. Sport .Bohem. Slovaca, 1993.
-
StejskalL, P. Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus,, 2004.
-
Véle, František. Kineziologie postulárního systému. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-100-5ch.
-
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
|