Course: Physiotherapeutic Practice 4

« Back
Course title Physiotherapeutic Practice 4
Course code KFE/SOPF4
Organizational form of instruction Practice
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Ryba Lukáš, Mgr.
Course content
Complex exercises of physical therapy in traumatology, surgery, orthopedics, obstetrics and gynecology, pediatrics, neurology, internal medicine, psychiatry, and in all forms of care.

Learning activities and teaching methods
Lecture with a video analysis, Discussion, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Clinical practice under supervision, Skills demonstration, Individual study
  • Contact hours - 160 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Student describes individual components of medical documentation in traumatology, characterizes the components of the patient's history. Student characterizes principles and procedures of reflex massage. He / she names the individual tones according to the prescribed procedure. Evaluates and justifies the possibilities of indicating a wide spectrum of electrotherapy and treatment with light rays. The student classifies individual diseases in the orthopedic and gynecological area, characterizes physiotherapeutic methods in the orthopedic and gynecological indication area, describes the principles of sensomotoric stimulation, lists the principles of Klein-Vogelbach, McKenzie methods and Klappovo climbing, characterizes the procedure and methodology of physiotherapeutic intervention in insufficiency deep stabilization system. The student enumerates the possibilities of diagnosing internal systems including stress tests. It focuses on the physiological and pathological values of the given test and reports the individual results.
Skills
Student in traumatology, congenital malformations and respiratory diseases of childhood will select from the medical documentation essential information, will take a history, relevant methods of examining the patient, will design and apply appropriate physiotherapeutic intervention by analytical methodologies. It will show selected types of reflection in the desired procedure with the right choice of touch. Due to the desired effects, it selects and performs all kinds of electrotherapy and phototherapy. Student performs sensomotoric stimulation, Klein-Vogelbach and Klapp climbing exercises, design and realization of physiotherapeutic intervention in the field of orthopedics and gynecology. The student performs anthropometric examinations, assesses the body composition and the biological age of the individual. Performs individual laboratory and field tests to assess the functional capabilities of the test individual. The detected values describe, evaluate and suggest options for improving or maintaining the functions of the organism.
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Student/ka charakterizuje problematiku onemocnění, na základě anamnestický dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán a využití pomůcek, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie.
Skills
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje medotiku v rámci krátkodobého i dlkouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle. Aplikuje prvky speciálních metodik.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Clinical practice under supervision
Skills demonstration
Individual study
Students' portfolio
One-to-One tutorial
Discussion
Skills
Clinical practice under supervision
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Skills
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
  • GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Gúth A. a kol. Propedeutika v rehabilitácii. Bratislava: Liečreh, 1994.
  • Gúth A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh, 1998.
  • Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
  • Haladová, E., Nechvátalová, L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
  • Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
  • Janda, V. Funkční svalový test. Grada s.r.o. Praha, 1996.
  • Janda,V., Paulů, D. Goniometrie. IDVPZ Brno, 1993.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Kolektiv autorů. Léčebná rehabilitace. IDVPZ Brno, 1994.
  • Kříž V. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. Praha Avicenum, 1986.
  • Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
  • Lewit Karel. Manipulační léčba. Nakladatelství sdělovací techniky + ČLS, 2003.
  • Nováková a kol. Terapie bederní páteře přístupem Robina Mc Kenzie.
  • Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
  • Pavlů D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: CERM, 2002.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
  • Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester