Lecturer(s)
|
|
Course content
|
1. Physiological development in the 1st trimenon 2. Physiological development in the 2nd trimenon 3. Physiological development in the 3rd trimenon 4. Physiological development in the 4th trimenon 5. Deviations from normal development in the 1st and 2nd trimenon. 6. Deviations from normal development in the 2nd and 3rd trimenon. 7. Pathological development - oblique neck, persistent head predilection, hip dysplasia 8. Basics of therapeutic handling 9. Practical advice - choosing a stroller, car seat, swaddling, carrier 10. Gait development, baby's foot, choosing shoes 11. The importance of developmental kinesiology as a diagnostic tool
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 22 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to describe the division of childhood and characterize the individual age periods |
Skills |
---|
to test the psychomotor development of an individual |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
characterises the different developmental stages |
describes the development of a healthy child in the individual trimenons |
characterises pathological development in the individual developmental stages |
explains the differences between oblique neck and persistent head predilection |
lists the consequences of deviations from normal development |
Skills |
---|
analyses child development in individual stages and performs developmental kinesiology in order to diagnose children with impaired motor development |
formulates qualitative and quantitative changes in development |
based on the principles of developmental kinesiology, suggests techniques to influence pathological deviations |
proposes therapeutic measures and practically applies therapeutic handling for deviations from normal development in children under 3 years of age |
evaluates therapy results |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Practicum |
Competences |
---|
Task-based study method |
Practicum |
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Čápová, Jarmila. Od posturální ontogeneze k terapeutickému konceptu. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7329-418-2.
-
Dylevský, Ivan. Dětský pohybový systém. Olomouc : Poznání, 2012. ISBN 978-80-87419-18-2.
-
Hellbrügge, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte : psychomotorický vývoj kojence. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6.
-
KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
-
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě 2. 100 her a nápadů pro děti do 4 let. 1. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-7053-4.
-
KARÁSKOVÁ, Martina. Mámou hravě. 99 nápadů jak si hrát s miminkem 2. vyd.. Ostrava: Amos, 2019. ISBN 978-80-270-5313-1.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktická informace nejen pro rodiče. Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-11-0294-0.
-
Skaličková-Kováčiková,Věra. Vojtova metoda není jen technika. 1. vyd.. Olomouc: RL-Corpus, 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
-
VOJTA,Václa;PETERS, Annegret. Vojtův princip. 3. vyd.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
-
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy. Opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. vyd.. Statenice: Fronte, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
|