|
Vyučující
|
-
Paitlová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Probíraná témata: Filosofie, věda a filosofie vědy. Logický pozitivismus a verifikacionismus. Problém konfirmace. Karl R. Popper a falzifikacionismus. Problém demarkace. Michael Polanyi a tacitní vědění. Thomas S. Kuhn a vědecké revoluce. Imre Lakatos a metodologie vědeckých výzkumných programů. Paul K. Feyerabend a kritika vědecké metody. Naturalistická epistemologie a filosofie vědy (W. V. O. Quine, P. Kitcher). Feministická epistemologie a filosofie vědy (H. Longino, S. Harding). Věda, hodnoty a ideál hodnotové neutrality vědy (H. Douglas). Vědecký realismus a antirealismus (I. Hacking). Věda v demokratické společnosti (H. Collins, R. Evans).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 57 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata klasické epistemologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací |
| formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století |
| charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti |
| shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století |
| interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století |
| sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století |
| argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
BARKER, G.; KITCHER, P. Philosophy of Science: A New Introduction. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-195-36619-8.
-
CURD, M.; COVER, J. A.; PINCOCK, Ch. (eds.). Philosophy of Science: the Central Issues. New York: W.W. Norton, 2013. ISBN 978-0-393-92080-2.
-
Gasper, Philip; Trout, J. D.; Boyd, Richard. The philosophy of science ; ed. by Richard Boyd, Philip Gasper, J.D. Trout. 6th ed. Cambridge : MIT Press, 1997. ISBN 0-262-52156-3.
-
GODFREY-SMITH, P. Theory and Reality: an Introduction to the Philosophy of Science. Science and its Conceptual Foundations. Chicago: University of Chicago Press, 2003. ISBN 978-0-226-30062-7.
-
LADYMAN, J. Understanding Philosophy of Science. London; New York: Routledge, 2002. ISBN 978-0-415-22156-6.
-
ROSENBERG, A. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction. New York; London: Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-22156-6.
-
STALEY, K. W. An Introduction to the Philosophy of Science. Cambridge Introductions to Philosophy. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-0-521-11249-9.
-
WALLACE, W. A. The Modeling of Nature: Philosophy of Science and Philosophy of Nature in Synthesis. Washington, D.C: The Catholic University of America Press, 1996. ISBN 978-0-813-20860-2.
|