Vyučující
|
-
Schuster Radek, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Přirozené a umělé: homunkulové, myslící stroje a ne/skutečná skutečnost 2) UI jako paradigma: terminologie a definice, historie a současnost 3) UI jako formální systém: Turingovy stroje a problém zastavení 4) UI jako formální systém: Gödelova věta a Lucas-Penrosův argument 5) UI jako technologie: algoritmy a neuronové sítě 6) UI jako technologie: strojové (hluboké) učení 7) UI jako jazyková hra: Turingův test 8) UI jako jazyková hra: Searlova čínská komnata 9) UI jako simulace myšlení: Leibnizův mlýn a komputace mysli 10) UI jako simulace myšlení: (sebe)vědomé, morální a emoční stroje 11) UI jako simulace skutečnosti: Descartův zlotřilý démon a Putnamův mozek v kádi 12) UI jako simulace skutečnosti: Bostromův simulační argument 13) UI jako futuristická vize: Kurzweilova singularita, spása či hrozba
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 27 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat příklady použití umělé inteligence v praxi |
vysvětlit základní definice a zákony logiky |
parafrázovat základní teorie filosofie mysli a jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním běžné informační a komunikační technologie |
interpretovat abstraktní filosofické texty |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní paradigmata a definice UI |
popsat tradiční i aktuální filosofické argumenty v debatě o UI |
vysvětlit klíčové myšlenkové experimenty týkající se UI |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky zhodnotit technologické možnosti UI a laické představy o ní |
provést logicko-sémantickou analýzu pojmu UI v různých diskurzech |
uvést fenomén UI do souvislosti s moderním filosofickým myšlením |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
-
Bostrom, Nick. Superinteligence : až budou stroje chytřejší než lidé. V českém jazyce vydání první. 2017. ISBN 978-80-7260-353-4.
-
COPELAND, B. J. (Ed.). The Essential Turing. Oxford: Clarendon Press, 2004. ISBN 9780198250807.
-
DIAMOND, C. (Ed.). Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics. Hassocks: Harvester Press., 1976.
-
DREYFUS, H. What Computers Still Can?t Do. Cambridge, MA: MIT Press, 1992.
-
Ekbia, H. R. Artificial dreams : the quest for non-biological intelligence. Cambridge : Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-70339-0.
-
Ekbia, H. R.; Nardi, Bonnie A. Heteromation, and other stories of computing and capitalism. 2017. ISBN 978-0-262-03625-2.
-
GRAU, Ch. (Ed.). Philosophers Explore The Matrix. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0195181077.
-
HAUGELAND, J. Mind Design: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press, 1981.
-
Kurzweil, Ray. The singularity is near : when humans transcend biology. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03384-7.
-
PENROSE, R. The Emperor's New Mind. Oxford: Oxford University Press, 1989.
-
RUSSELL, S. & NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd edition.. Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2009. ISBN 0136042597.
-
SEARLE, J. Minds, Brains and Science. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
|