|
Vyučující
|
-
Kaše Vojtěch, Mgr. Ph.D.
-
Špiclová Zdeňka, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Druhá vlna konsilience Současné empirické metody ve studiu kultury Náboženství a kognitivní věda Náboženství a evoluce Náboženství jako vedlejší produkt evoluce Náboženství jako evoluční adaptace Náboženství a ultrasocialita Náboženství a úzkost Náboženství, magie a pověra Rituál a účinnost rituálu Rituál a prosocialita Kulturní evoluce náboženství
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumět náboženství jako socio-kulturnímu fenoménu |
| vyjmenovat a krátce charakterizovat nejrozšířenější náboženské tradice světa |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišovat mezi a akademickým a náboženským diskurzem |
| číst teoretickou literature napříč humanitními a sociálně-vědnými disciplínami |
| interpretovat empirické poznatky prezentované v článcích v akademických časopisech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat některé současné naturalistické směry ve vědách o člověku |
| vysvětlit některé současné vědecké teorie náboženství |
| představit některé současné kvantitativní a digitální metody používané při studiu kultury |
| Odborné dovednosti |
|---|
| navrhnout vlastní empirický výzkum náboženského fenoménu |
| používat experimentální logiku při navrhování výzkumů kulturních fenoménů |
| hledat a nacházet kauzální vztahy mezi (1) lidskými psychologickými prediscpozicemi, (2) chováním lidských populací a (3) změnami v životním prostředí těchto populací |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Boyer, Pascal. Religion explained : the evolutionary origins of religious thought. New York : Basic Books, 2001. ISBN 0-465-00695-7.
-
Norenzayan, Are. Big Gods: How Religion Transformed Cooperation and Conflict. Princeton : Princeton University Press, 2013.
-
Shennan, Stephen. Pattern and process in cultural evolution. Berkeley : University of California Press, 2009. ISBN 978-0-520-25599-9.
-
Slingerland, Edward, and Mark Collard, eds. Creating Consilience: Integrating the Sciences and the Humanities. Oxford - New York: Oxford University Press, 2011.
-
Slingerland, Edward. What Science Offers the Humanities: Integrating Body and Culture. New York : Cambridge University Press, 2008.
-
SPERBER, Dan. Explaining Culture. Cambridge, Cambridge University Press, 1996.
-
Whitehouse, Harvey. Modes of religiosity : a cognitive theory of religious transmission. Walnut Creek : Altamira Press, 2004. ISBN 978-0-7591-0614-7.
|