Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Základní etapy vývoje. První filmy (dokumentární záběry obvyklých skutečností). První dějový snímek. Meliésovy filmové fantazie. Porterovy souběžně zachycené časově se překrývající scény. Němá kinematografie v Evropě (Francie - Impresionistická a surrealistická avantgarda, Německo - filmový expresionismus, SSSR - kino-pravda, Skandinávie). Zvukový film (vznik barevného filmu, zrod filmových žánrů). Italský neorealismus 40. a 50. let (Cesare Zavattini, Roberto Rossellini, Vittorio De Sica). Francouzská nová vlna 50. a 60. let (Jean-Luc Godard, Francois Truffaut, Claude Chabrol, Jacques Rivette, Eric Rohmer; Alain Resnais, Agnes Vardová, Chris Marker; nový typ herectví - Jean-Paul Belmondo). Britské free cinema 50. a 60. let (ovlivnění britským civilismem 30. let - Lindsay Anderson, Tony Richardson, John Schlesinger, Karel Reisz, Jack Clayton). Nový německý film 60. let (Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Margaritta von Rottová, Wim Wenders). Moderní proudy konce 20. století. Tvorba v zemích tzv. socialistického tábora. Tvorba v bývalých zemích tzv. socialistického tábora po pádu komunismu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
představí základní postavy a témata evropských kulturních dějin |
popíše historické a kulturní reálie evropských dějin |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu/uměleckém díle |
využívat moderní technologie |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit okolnosti vzniku evropské kinematografie |
podat přehled o jednotlivých etapách vývoje evropské kinematografie |
vysvětlit kontext kinematografie v evropské umělecké tradici |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním pojmy filmové kultury |
interpretovat v základních souvislostech filmové umělecké dílo |
argumentovat a diskutovat o vybraných problémech z oblasti filmové kultury |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Kronika filmu. Praha, 1995.
-
Aristarco, Guido. Dějiny filmových teorií. Praha, 1968.
-
Bernard, Jan; Frýdlová, Pavla. Malý labyrint filmu : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1988.
-
Jewsiewicki, Wladyslaw. Příručka dějin světového filmu. Praha, 1968.
-
Kupšč, J. Malé dějiny filmu. Praha, 1999.
-
Plazewski Jerzy. Filmová řeč. Praha, 1967.
-
Sadoul, Gerges. Dějiny světového filmu. Praha, 1963.
-
Smrž, Karel. Dějiny filmu. Praha, 1933.
-
Toeplitz, Jerzy. Dějiny filmu. Díl 1., 1895-1918. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-016-0.
|