Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Basic phases of the progress. First movies (documentary pictures of ordinary reality). First scenic picture. Meliés' film fantasies. Porter's simultaneously recorded temporaly overlaping scenes. Silent cinematography in Europe (France - impresionistic and surrealistic avangard, Germany - cinematic expresionism, USSR - cinema - truth, Scandinavia). Sound film (the origin of coloured celluloid, the genesis of movie genres). Italian neorealism of the 40's and 50's (Cesare Zavattini, Roberto Rossellini, Vittorio de Sica). French new wave of the 50's and 60's (Jean-Luc Godard, Francois Truffaut, Claude Chabrol, Jacques Rivette, Eric Rhomer; Alan Resnais, Agnes Varde, Chris Marker; new type of dramatic art - Jean-Paul Belmondo). British free cinema of the 50's and 60's (influenced by British civilism of the 30's - Lindsay Anderson, Tony Richardson, John Schlesinger, Karel Reis, Jack Clayton). New German movie of the 60's (Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Margaritta von Rott, Wim Wenders). Modern streams of the end of the 20th century. Production in the countries of so-called socialist camp. Production in ex-countries of so-called socialist camp after the fall of communism.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
představí základní postavy a témata evropských kulturních dějin |
popíše historické a kulturní reálie evropských dějin |
Skills |
---|
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu/uměleckém díle |
využívat moderní technologie |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vysvětlit okolnosti vzniku evropské kinematografie |
podat přehled o jednotlivých etapách vývoje evropské kinematografie |
vysvětlit kontext kinematografie v evropské umělecké tradici |
Skills |
---|
používat s porozuměním pojmy filmové kultury |
interpretovat v základních souvislostech filmové umělecké dílo |
argumentovat a diskutovat o vybraných problémech z oblasti filmové kultury |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with a video analysis |
Individual study |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Individual study |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar work |
Skills |
---|
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Kronika filmu. Praha, 1995.
-
Aristarco, Guido. Dějiny filmových teorií. Praha, 1968.
-
Bernard, Jan; Frýdlová, Pavla. Malý labyrint filmu : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1988.
-
Jewsiewicki, Wladyslaw. Příručka dějin světového filmu. Praha, 1968.
-
Kupšč, J. Malé dějiny filmu. Praha, 1999.
-
Plazewski Jerzy. Filmová řeč. Praha, 1967.
-
Sadoul, Gerges. Dějiny světového filmu. Praha, 1963.
-
Smrž, Karel. Dějiny filmu. Praha, 1933.
-
Toeplitz, Jerzy. Dějiny filmu. Díl 1., 1895-1918. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-016-0.
|