Course: European Cinematography 1

« Back
Course title European Cinematography 1
Course code KFI/DEK1
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Soško Vladimír, Mgr.
Course content
Basic phases of the progress. First movies (documentary pictures of ordinary reality). First scenic picture. Meliés' film fantasies. Porter's simultaneously recorded temporaly overlaping scenes. Silent cinematography in Europe (France - impresionistic and surrealistic avangard, Germany - cinematic expresionism, USSR - cinema - truth, Scandinavia). Sound film (the origin of coloured celluloid, the genesis of movie genres). Italian neorealism of the 40's and 50's (Cesare Zavattini, Roberto Rossellini, Vittorio de Sica). French new wave of the 50's and 60's (Jean-Luc Godard, Francois Truffaut, Claude Chabrol, Jacques Rivette, Eric Rhomer; Alan Resnais, Agnes Varde, Chris Marker; new type of dramatic art - Jean-Paul Belmondo). British free cinema of the 50's and 60's (influenced by British civilism of the 30's - Lindsay Anderson, Tony Richardson, John Schlesinger, Karel Reis, Jack Clayton). New German movie of the 60's (Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Volker Schlöndorff, Alexander Kluge, Margaritta von Rott, Wim Wenders). Modern streams of the end of the 20th century. Production in the countries of so-called socialist camp. Production in ex-countries of so-called socialist camp after the fall of communism.

Learning activities and teaching methods
Lecture
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 26 hours per semester
prerequisite
Knowledge
představí základní postavy a témata evropských kulturních dějin
popíše historické a kulturní reálie evropských dějin
Skills
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu/uměleckém díle
využívat moderní technologie
learning outcomes
Knowledge
vysvětlit okolnosti vzniku evropské kinematografie
podat přehled o jednotlivých etapách vývoje evropské kinematografie
vysvětlit kontext kinematografie v evropské umělecké tradici
Skills
používat s porozuměním pojmy filmové kultury
interpretovat v základních souvislostech filmové umělecké dílo
argumentovat a diskutovat o vybraných problémech z oblasti filmové kultury
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with a video analysis
Individual study
Self-study of literature
Skills
Lecture
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
Individual study
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Skills
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Kronika filmu. Praha, 1995.
  • Aristarco, Guido. Dějiny filmových teorií. Praha, 1968.
  • Bernard, Jan; Frýdlová, Pavla. Malý labyrint filmu : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1988.
  • Jewsiewicki, Wladyslaw. Příručka dějin světového filmu. Praha, 1968.
  • Kupšč, J. Malé dějiny filmu. Praha, 1999.
  • Plazewski Jerzy. Filmová řeč. Praha, 1967.
  • Sadoul, Gerges. Dějiny světového filmu. Praha, 1963.
  • Smrž, Karel. Dějiny filmu. Praha, 1933.
  • Toeplitz, Jerzy. Dějiny filmu. Díl 1., 1895-1918. Praha : Panorama, 1989. ISBN 80-7038-016-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Humanities (19-5) Category: Philosophy, theology 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Humanities (19-4) Category: Philosophy, theology 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter